Ik probeer iemand te helpen om zorin 17.1 te installeren

Heeft u hulp nodig bij de installatie van Zorin OS? Aarzel niet en stel uw vragen hier.
dendeze
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Re: Ik probeer iemand te helpen om zorin 17.1 te installeren

Bericht door dendeze »

Inderdaad hopelijk is er hier iemand die me kan helpen, ik weet niet hoe het verder moet nu.

De-Witte
Has thanked: 159 times
Been thanked: 176 times

Bericht door De-Witte »

Ik heb een Spaans vermoeden dat het met de verborgen rescue partitie van doen heeft.
Telkens als je de Laptop opnieuw opstart wijzigt deze de aan gemaakte Grub loader van Zorin OS terug naar de originele Windows 10 opstart partitie en boot.

Je zal alle partities van de gehele schijf aan het verwijderen komen. Dan Windows 10 opnieuw installeren en daarna de Windows 10 partitie verkleinen om Zorin OS op te installeren wat je het beste vrije lege ruimte kan laten zodat Zorin OS zich dit toe eigent.
Succes

Je bent dan wel de originele rescue partitie en mogelijkheid van HP kwijt.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Joshua Orbit
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Joshua Orbit »

Grub EFI gebruiken volgens mij, en zeker niet Legacy.

Je kan met Grub-rescue werken vanuit een Live sessie, en met Gparted om de boot-partitie minimaal 800 mB groot te maken.

Grub prober zal zeker Windows vinden alsook je Zorin installatie.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Joshua Orbit schreef: 05 jun 2024, 07:54 Grub EFI gebruiken volgens mij, en zeker niet Legacy.

Je kan met Grub-rescue werken vanuit een Live sessie, en met Gparted om de boot-partitie minimaal 800 mB groot te maken.

Grub prober zal zeker Windows vinden alsook je Zorin installatie.
Ik heb geen idee waarom jij de boot partitie 800Mb groot wil hebben Joshua als de MBR master boot record de allereerste cluster op HDD / SSD voor zowel Legacy als UEFi boot 512 Bytes groot is.

Lees de inleiding maar eens door op:
https://linux-cafe.be/de-legacy-bios-van-a-tot-z/

In deze inleiding ga ik in op MBR boot als Legacy en GPT boot als UEFI.
Gr Gerard.
dendeze

Bericht door dendeze »

Ik had in het hele begin een ext4 partitie aangemaakt en toen kon ik niet eens installeren, altijd met fouten, (zie begin van deze topic) Wat hij nu deed na alles terug origineel te maken was zelf een partitie maken die meer dan groot genoeg was en toen installeerde hij perfect, hij start alleen niet op en ik krijg ook geen keuzemenu, Als ik installeer in UEFI is het net hetzelfde, dat heb ik eerst geprobeerd en omdat het niet werkte dan legacy.
Het enige probleem is dus geen keuzemenu. :?:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

[quote=dendeze post_id=8254 time=1717575920 user_id=64]
Ik had in het hele begin een ext4 partitie aangemaakt en toen kon ik niet eens installeren, altijd met fouten, (zie begin van deze topic) Wat hij nu deed na alles terug origineel te maken was zelf een partitie maken die meer dan groot genoeg was en toen installeerde hij perfect, hij start alleen niet op en ik krijg ook geen keuzemenu, Als ik installeer in UEFI is het net hetzelfde, dat heb ik eerst geprobeerd en omdat het niet werkte dan legacy.
Het enige probleem is dus geen keuzemenu. :?:
[/quote]

Op de gedeelde afbeelding heb je wel de genoemde partities staan. Je krijgt geen boot menu omdat Windows in combinatie met HP rescue dit niet toestaat. Dit staat los van of jij een extra partitie hebt of kan aanmaken.

Je laptop werkt perfect: Telkens als jij de boot veranderd omdat je Linux installeert draait de rescue dit weer terug ongedaan. En daarom krijg je geen grub boot menu.

Ik neem aan dat je Fast boot en Secure boot uit hebt staan in het BIOS. Zo ja dan kan je alleen nog maar de schijf geheel leeg maken, Windows 10 erop en daarna partitie verkleinen tot gewenste vrije grootte en dan Zorin OS installeren. Ben je wel de rescue en drivers van je HP kwijt welke in de rescue partitie staan.
ZORG WEL DAT JE DE HP DRIVERS HEBT voor Windows 10.
dendeze

Bericht door dendeze »

Hoi, Opgelost :!:
Hieronder de mail van Steve waar we zorin 17.1 hebben opgezet.
Zorin is dus opstartbaar maar eigenlijk per toeval ontdekt op welke manier.
Hieronder dus zijn mail, en ik moest trouwens iedereen die meegedacht heeft ook zeer hartelijk bedanken,
Ook hartelijke dank van mij uiteraard. Maar dit kan misschien nog andere mensen helpen.

"Ik probeerde eens meteen bij opstart van de pc, in plaats van F10 om naar de bios te gaan, Escape. Dat geeft een scherm met opties om oa met F10 alsnog naar de bios te gaan, maar ook F9 "Boot Device Options": in het volgende scherm kon ik dan "OS Boot Manager" of "Ubuntu" kiezen.
Overigens ja, Secure boot stond uit in de bios en Fast boot was uitgeschakeld in Windows, zoals de eerdergenoemde hulppagina beschreef.
Dus probleem naar alle tevredenheid opgelost.
Ik weet niet of daar dan nog een aanpassing voor te maken is, maar dit is uiteraard perfect werkbaar.
Mijn dank voor alle suggesties!"
De-Witte

Bericht door De-Witte »

dendeze schreef: 05 jun 2024, 20:01 Hoi, Opgelost :!:
Hieronder de mail van Steve waar we zorin 17.1 hebben opgezet.
Zorin is dus opstartbaar maar eigenlijk per toeval ontdekt op welke manier.
Hieronder dus zijn mail, en ik moest trouwens iedereen die meegedacht heeft ook zeer hartelijk bedanken,
Ook hartelijke dank van mij uiteraard. Maar dit kan misschien nog andere mensen helpen.

"Ik probeerde eens meteen bij opstart van de pc, in plaats van F10 om naar de bios te gaan, Escape. Dat geeft een scherm met opties om oa met F10 alsnog naar de bios te gaan, maar ook F9 "Boot Device Options": in het volgende scherm kon ik dan "OS Boot Manager" of "Ubuntu" kiezen.
Overigens ja, Secure boot stond uit in de bios en Fast boot was uitgeschakeld in Windows, zoals de eerdergenoemde hulppagina beschreef.
Dus probleem naar alle tevredenheid opgelost.
Ik weet niet of daar dan nog een aanpassing voor te maken is, maar dit is uiteraard perfect werkbaar.
Mijn dank voor alle suggesties!"
Mooi dat het opgelost is, tja je moet natuurlijk wel van grub ( Ubuntu ) opstarten om Linux ( Zorion OS ) op te kunnen starten. :mrgreen:
dendeze

Bericht door dendeze »

Kan zijn, maar nergens stond beschreven dat je dat met de escape knop en F9 moet doen. Bij mij krijg ik bij het opstarten gewoon het grub menu op het scherm waar ik dan kan kiezen voor zorin of windows, dit zou ik nooit gevonden hebben als dit niet bij toeval was gebeurd. Nu bij het opstarten grub op het scherm krijgen zou nog leuk zijn natuurlijk zodat het niet via escape moet. Maar dat het nu wel werkt is uiteraard het voornaamste, 17.1 ziet er wel prettig uit zo te zien.
Joshua Orbit
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Joshua Orbit »

dendeze schreef: 06 jun 2024, 10:36 Kan zijn, maar nergens stond beschreven dat je dat met de escape knop en F9 moet doen. Bij mij krijg ik bij het opstarten gewoon het grub menu op het scherm waar ik dan kan kiezen voor zorin of windows, dit zou ik nooit gevonden hebben als dit niet bij toeval was gebeurd. Nu bij het opstarten grub op het scherm krijgen zou nog leuk zijn natuurlijk zodat het niet via escape moet. Maar dat het nu wel werkt is uiteraard het voornaamste, 17.1 ziet er wel prettig uit zo te zien.
Open een Terminal (Ctrl+Alt+T ) en type het volgende:

Code: Selecteer alles

sudo nano /etc/default/grub
Dit opent een teksteditor waar je naar de lijn kan gaan (pijltjestoetsen) Grub_Timeout .... pas dat aan naar 5 seconden bijvoorbeeld .
Ctrl+O = opslaan, CTRL+x = sluiten van de editor.

Doe vervolgens

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
en typ in de terminal reboot
Het systeem zal opnieuw opstarten, en als het goed gedaan is zal Grub 5 seconden in het scherm zijn waar je een keuze kan maken wat je wenst op te starten.

-- Ik zeg 5 seconden maar je kan daar ook 10, 15, 20 ..... van maken, gewoon wat je makkelijk vindt om mee te werken.
Plaats reactie

Terug naar “Installatie”