Het gebruik van de terminal en zijn commando's.

Hier vindt u allerhande handleidingen over Zorin OS
Zorinhendrik
Has thanked: 460 times
Been thanked: 291 times

Het gebruik van de terminal en zijn commando's.

Bericht door Zorinhendrik »

Beste lezer, ik ga hier wat uitleg geven over het gebruik van de terminal en zijn commando's.

In Zorin OS 15 Core kan je de terminal terug vinden op de volgende manier.
  • - Klik op start (Zorin menu) en klik vervolgens in het menu op "Hulpmiddelen", scrol wat naar beneden en klik vervolgens op "Terminalvenster".
Dat opent het terminal venster.
Zo ziet het terminal venster er uit als je het voor de eerste keer opent.
.
term 1.png
term 1.png (19.98 KiB) 2893 keer bekeken
.
Niet zo heel duidelijk hey... een witte achtergrond met licht groene opdracht prompt.
Voor wie graag de klassieke kleuren wil (zwarte achtergrond met groene opdracht prompt) kan dit veranderen.
Surf in dit forum naar deze handleiding om de klassieke kleuren van een terminal tot leven te roepen.

Dan krijg je deze terminal te zien:
.
term 11.png
term 11.png (18.26 KiB) 2893 keer bekeken
.
Dit is veel rustiger voor de ogen.

De terminal

De terminal is heel krachtig en snel, alles wat je in de terminal doet gaat zeer snel.
In de oude tijd was de terminal het enige middel om dingen gedaan te krijgen in Linux, nu hebben ze er een GUI aan toegevoegd.
GUI = Grafical User Interface (een grafische gebruikers omgeving).
Op die manier kan je vensters zien en kan je klikken met de muis.
De ontwikkelaars van Linux doen hun uiterste best om Linux aangenamer werkbaar te maken met een GUI en dat is nog niet zo lang geleden.

Maar soms moet je toch eens iets krachtiger gebruiken en dan heb je weer de terminal nodig.
Je moet weten dat de terminal opdrachten voorrang hebben op wat je doet met de grafische gebruikers omgeving (GUI).

De opdracht prompt.

Vóór je iets kan intikken in de terminal heb je een opdracht prompt nodig.
Die eindigt altijd met een tilde en een dollarteken :~$
Voorbeeld:
zorinhendrik@home-computer2:~$
.
Term 1.png
Term 1.png (16.58 KiB) 2871 keer bekeken
.
Uit deze opdracht prompt kan je al veel afleiden:
- 1 de gebruikersnaam = zorinhendrik
- 2 de computernaam = home-computer2
- 3 de plaats waar je zich bevindt = ~ (persoonlijke map home)
- 4 welke soort gebruiker je bent = $ (gewone gebruiker) of # (admin root)

Om te wisselen van gewone gebruiker naar admin root gebruiker gebruik je de opdracht

Code: Selecteer alles

sudo -i
enter en geef je wachtwoord op gevolgd door nog een druk op enter.
Dus de "sudo -i" opdracht laat je toe opdrachten uit te voeren als admin root en dat brengt een heel grote verantwoordelijkheid met zich mee.
Als admin kan je heel uw systeem danig naar de vaantjes helpen als je niet oppast.
Daarom wordt dit niet veel gebruikt en zal men eerder opdrachten geven met sudo voorafgaand aan het commando voor de ene opdracht in plaats van als admin alle opdrachten uit te voeren.

Ik geef je een voorbeeld:

om een update en upgrade uit te voeren moet je root privileges hebben, dus geef je opdrachten als:

sudo apt update && sudo apt upgrade
als je root bent is de opdracht:

apt update && apt upgrade
Als je dus op het internet een tutorial ziet met $ voorafgaand aan het commando ben je gewone gebruiker, is het teken een # dan ben je verondersteld de opdrachten als root uit te voeren.

Ik geef hier een voorbeeld van zo'n reeks

$ sudo add-apt-repository ppa:oguzhaninan/stacer
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install stacer

of

# add-apt-repository ppa:oguzhaninan/stacer
# apt-get update
# apt-get install stacer

Waar ben ik en hoe verander ik van plaats.

Het handigste om te weten waar je bent is het commando: pwd
Die vertelt u exact waar u zich bevindt in de structuur van jouw computer.
Dus als je bezig bent met uitvoerige commando's te geven en je wilt op een bepaald moment weten waar je zich bevindt in het systeem dan tik je in pwd en je ziet meteen waar je bent.
Als je nu de terminal opent en je tikt pwd zal je zien dat je in uw persoonlijke map bent in de home directory.
In mijn geval is dit de /home/zorinhendrik map.
.
term 2.png
term 2.png (16.28 KiB) 2803 keer bekeken
.
Om nu de mappen structuur van uw systeem te kennen kan je beter eerst eens gaan kijken via de grafische omgeving.
Ga naar start (Zorin menu) en klik op "Persoonlijke map" vervolgens klik je op "Andere locaties" en dan klik je op "Computer".
Daarin zie je de volgende mappen:
  • bin
    boot
    cdrom
    dev
    etc
    home
    lib
    lib64
    media
    mnt
    opt
    proc
    root
    run
    sbin
    snap
    srv
    sys
    tmp
    usr
    var
In een eenvoudige weergave ziet dat er zo uit:
.
mappenstructuur 1.png
mappenstructuur 1.png (156.69 KiB) 2791 keer bekeken
.
Het bestandssysteem begint altijd met een slash: /
gevolgd door een mappensysteem.
Als je de terminal opent zal deze altijd starten vanuit je persoonlijke map: /home/gebruikersnaam bijvoorbeeld: /home/zorinhendrik
in het kort: ~ (een tilde)

met de code: pwd kunt ge dus weten waar in het bestandssysteem je bent.

Om nu te veranderen van plaats in het bestandssysteem gebruiken we de code: cd (change directory) gevolgd door de slash / en dan de betreffende map
Bijvoorbeeld, laten we eens naar alle programma's kijken die we rijk zijn in onze Zorin OS 15.2 Core

cd /usr/share/applications
enter en nu geef je de code: ls enter en je krijgt een hele lijst te zien van alle programma's op je systeem:

Je kan dit ook vereenvoudigen door ineens het commando ls in te geven en dan de plaats waar, bijvoorbeeld:

ls /usr/share/applications
.

Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Peer76
Has thanked: 71 times
Been thanked: 88 times

Re: Het gebruik van de terminal en zijn commando's.

Bericht door Peer76 »

Zorinhendrik schreef: 04 apr 2020, 16:58 In Zorin OS 15 Core kan je de terminal terug vinden op de volgende manier.
In Ubuntu gebruik ik de toetscombinatie [ctrl] + [alt] + [t] (die 3 toetsen gelijktijdig indrukken) om de terminal te openen. Werkt dat ook in Zorin?

De opdrachtregel die ik het meest gebruik is deze:

sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt dist-upgrade -y
Hiermee word het systeem dan bijgewerkt.
www.gouwepeer.nl
Zorinhendrik

Dat is correct, de toetsen ctrl + alt + T geven je de terminal.

De drie commando's in één zijn inderdaad goed voor het bijhouden van een up-to-date systeem.
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
farud

Bericht door farud »

@Peer76 waarom het zo moeilijk maken, zet de icoon van de terminal links in de zijbalk dan dien je er effe op te klikken.Lijkt me toch 3 seconden sneller. ;)
Peer76
Has thanked: 71 times
Been thanked: 88 times

Bericht door Peer76 »

faroud schreef: 20 aug 2023, 12:39 @Peer76 waarom het zo moeilijk maken, zet de icoon van de terminal links in de zijbalk dan dien je er effe op te klikken.Lijkt me toch 3 seconden sneller. ;)
Mijn toetsencombinatie heb ik sneller ingedrukt dan dat ik met mijn muis naar het icoontje ga om het aan te klikken. Het is uiteraard ook een gewenning, dus ieder zal zijn/haar eigen optie toepassen.
Mijn vraag was dus puur alleen of die toetscombinatie in Zorin ook werkt.
www.gouwepeer.nl
De-Witte
Has thanked: 160 times
Been thanked: 176 times

Terminal venster

Bericht door De-Witte »

Het Terminalvenster:

Het moest er eens van komen dat ik of jij het nodig hebt omdat het werken ermee voor mij vaak op een ramp eindigt.
Wat raar is voor iemand die met DOS (Dos Operating System) is opgegroeid.
DOS heeft namelijk net als Windows en ook Linux een command prompt waarmee je snel iets kan doen (het OS (Operating System) kan aansturen) hoe snel ligt vooral aan je type snelheid hoeveel karakters jij per seconde kan invoeren want na de enter toets gaat het razend snel. :D

DOS is puur gebaseerd op de command prompt en gelukkig voor mij en vele anderen hadden ze Batch files *.bat waar * staat voor de naam van het bestand welke de diverse codes aan elkaar plakte tot een geheel uitvoerbaar bestand de .bat.
Mijn favoriet was dan ook het menu.bat wat tijdens het opstarten geladen werd en je dus en menu voorgeschoteld kreeg waar je uit de diverse mogelijkheden kon kiezen met een cijfer combinatie gekoppeld aan een spel of programma.
TADA TJINGBOEM ook zonder DOS te gebruiken kon je met een DOS PC werken.
En dit mensen, dit is ook de rede waaruit Windows geboren is.
Windows (schermen) en dus geen command prompt maar een scherm (menu) is waar je mee werkt.
Linux heeft wel en aanwezige command prompt terwijl het gelukkig voor mij ook X (de schermen in Linux) heeft.
Net zoals in DOS heeft Linux ook en uitvoerbaar bestand de *.sh waarin de command prompt codes achter elkaar geplakt kunnen worden om iets te kunnen uitvoeren op onze Linux PC wat dus het werken met het terminalvenster en de command prompt inhoud.

Even iets totaal anders mensen want hoe weet iemand (ik dus) die beweert geen verstand van Linux te hebben dit allemaal?
Dit komt omdat ik een “spons” ben als ik ergens over wil schrijven lees ik mij in over het onderwerp en zuig dit in mij op, zodra ik ga schrijven knijp ik deze dan weer uit om het op papier te krijgen. Net als een uitgeknepen spons “leeg” is vergeet ik ook snel weer het meeste wat ik allemaal gelezen heb want net als bij een uitgeknepen spons die vochtig blijft na het uitknijpen blijft er dus maar een beetje achter. Deze beetjes stapelen zich uiteindelijk op in mijn geheugen totdat je zover bent dat je ergens over mee kan praten zonder het steeds te moeten opzoeken.
Je kan het ook vergelijken met AliExpress vele kleine winkeltjes zijn gekoppeld aan deze site waarvan AliExpress hun producten etaleert en voor en door de verkoop ervan een vergoeding krijgt.
Deze site staat dus bomvol met producten waarvan AliExpress er 0,0 bezit maar alleen maar de bemiddeld tussen de koper en de verkoper en dit een goede banen leid.
Ik bemiddel dus ook tussen dat wat ik lees en het gene wat ik schrijf zonder dat ik het zelf echt 100% weet.
Natuurlijk en daar zit de clou begrijp ik wel wat ik schrijf omdat ik nu eenmaal een computer achtergrond en jaren ervaring heb. Hierdoor gaat het mij dus redelijk makkelijk af en probeer ik dit in een begrijpelijke taal en manier uit te leggen. Dit doe ik (eigenwijs dat ik ben) vooral voor mij zelf, dit is mijn manier om te “leren” en te begrijpen waar iets over gaat en hoe iets werkt.
Als je maar vaak genoeg het zelfde leest blijft het uiteindelijk ook opgeslagen in onze grijze cellen de HDD van de mens en mijn geheugen. Het is dus een leer proces waarin ik dingen blijf lezen en daardoor weer onthouden zodat ik het weer kan oproepen uit mijn geheugen ipv van het wederom op te zoeken op de forums of het WWW dan wel een boek.
Maar net als iedere beginner weet ik dus inderdaad niks en moet dit zich nog ff allemaal opstapelen in mijn geheugen.
Vandaar dat ik beweer er geen verstand van te hebben ik moet nu met Linux regelmatig terug grijpen op de diverse lees mogelijkheden omdat het nog niet in mijn geheugen staat geschreven.

Wat is een command prompt?
Simpel: dat is de knipperende cursor in het terminalvenster.
Ietwat moeilijker: In een (Linux) besturingssystemen is de opdracht prompt een programma dat direct invoeren van codes mogelijk maakt wat je na een Enter te geven uit voert.
De command prompt:
Afbeelding

Wat is de code?
Dat is dus het stukje (Engelse) tekst dat je intypte en uitvoert met een enter.
Een voorbeeld zegt meer dan duizend woorden HELP
Open maar eens een terminal venster (windowstoets en t) kies hierna voor terminalvenster bovenin en type maar eens net als ik help op de plaats van de knipperende cursor in en geef een Enter.
Afbeelding

Codes zijn er ontzettend veel te veel om op te noemen en zelfs veel te veel voor mijn grijze cellen om te onthouden wat ik dus ook NIET doe. Daar gebruik ik mijn Android tablet voor in combinatie met de App van Mohammadullah Al Norman genaamd Linux Commands Handbook waar je in begrijpelijk (voor mij) Engels uitgelegd krijgt wat Linux is, hoe het werkt en hoe je ermee kan werken zowel grafisch als met de commandprompt. :)
Deze tablet staat altijd naast mijn pc in een mooie zelfgemaakte houten houder ten alle tijden klaar om ff wat snel op te zoeken zonder dat ik al mijn Linux bureaublad schermen door elkaar ga hutselen. ;)
Een commando zoek ik dus ff op of vraag het hier zoals met het Opruimen.sh bestand wat stegiman gemaakt heeft voor mij om je PC met op te ruimen.
Dit dus:
#!/bin/sh
sudo apt autoclean && sudo apt autoremove && echo pauze && sudo apt autoclean && sleep 3 && exit

echo alle logs worden verwijdert.
sudo rm -v /var/log/*.log* /var/log/syslog*

sleep 3
rm -rfv ~/.cache/thumbnails

sleep 3
echo nu worden andere rommel verwijdert.
sudo rm -rf ~/.cache/thumbnails/*
rm -rf ~/.cache/thumbnails/*
echo mini-afbeeldingen verwijderd
echo pauze
sleep 3

In feite is dit dus een klein programmaatje om je computer mee op te schonen laten we nu eens samen uitpluizen wat het precies allemaal betekend en wat er geschreven staat?
Morgen meer....
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
De-Witte

Re: Terminal venster

Bericht door De-Witte »

deel 2: poging 2 :)
Zwemmen leer je op twee manieren 1) watervrees opheffen – drijven - trappelen – zwemmen of 2) Ik kukel je in het diepe en blijf jij drijven dan leer je vanzelf wel een keer zwemmen.
We beginnen bewust met 2 omdat ik jullie wil ontmoedigen klakkeloos dingen in te voeren in een terminalvenster zonder dat je weet heb van wat je invoert en niet alles wat op internet staat is te vertrouwen. En aangezien ik dus ook een leek (beginner) hierin ben.

Ook kunnen we stegiman (de maker van bovenstaand Opruimen.sh bestand) vragen zou jij het aub. willen uitleggen? En ik ben ervan overtuigd dat hij daar toe bereid is, maar van van zelf uitzoeken leer je het meeste omdat je er meer moeite voor moet doen en dan blijft het beter hangen, vandaar dat we zelf aan het werk gaan. Denk je er wel aan dat ik ook maar net kan water trappelen omdat ik de basis zoals mkdir of rmdir en vooral exit wel al weet maar absoluut geen idee heb wat die eerste #!/bin/sh regel nu eigenlijk betekend, dus laten we samen eens gaan kijken.

Het zijn regels die code bevatten soms moet je na elke regel een enter geven en soms pas op het eind, bij dit programmaatje hoef je eigenlijk helemaal niks in te geven want je kopieert en plakt dit in een tekstbestand met de naam opruimen.txt veranderd de txt in sh en de oplettende lezer weet nu dat het dus uitvoerbaar wordt met een rechtsklik op het bestand en vinkje bij rechten “uitvoeren van bestand toestaan” aan wordt het dat ook een uitvoerbaar bestand. Wat voert het uit? Laten we beginnen.
Het # hekje staat op ons qwerty toetsenbord op (shift3) net zoals bij het azerty toetsenbord bij de 3 je moet op het azerty alleen de (Alt Grote-3) rechts naast de spatiebalk ervoor gebruiken om het te kunnen typen en niet de shift toets.
Voor de rest van dit verhaal ga ik gewoon voor de voor mij standaard qwerty layout uit degene die een azerty hebben weten waarschijnlijk ook wel waar de tekens staan. Let wel dit is dus niet gemakkelijke kost om mee te beginnen maar ik hou wel van een uitdaging, jij ook?

Regel 1
#!/bin/sh
Hoe lees je dit?
Simpel: Het script, (achter elkaar stapeling van codes in een bestand) begint in de /bin dir waar zich het uit te voeren sh (shell) bestand bevind.
We gaan dus iets uitvoeren uit de bin directory namelijk wat in de volgende regels van het programmaatje komt.
Moeilijker: (Bourne-shell) of compatible shell, waarvan wordt aangenomen dat deze zich in de map /bin bevindt.
Extreem Moeilijk: #! Wordt een shebang genoemd en vertelt de parentshell welke translater moet worden gebruikt om het script uit te voeren. Het is dan ook een stukje scrip taal (uitvoerbaar bestand) wanneer een tekstbestand met een shebang wordt gebruikt,
#!/bin/sh krijgt de programmalader de opdracht om het programma /bin/sh uit te voeren waarbij path/to/script wordt doorgegeven als het eerste argument.
De shebang-regel wordt meestal genegeerd door de tolk, omdat het teken "#" in veel scripttalen een commentaar markering is.
Eerlijk gezegd vindt ik het extreem moeilijk te behappen, het zijn die Engelse termen waar je als leek geen weet van hebt maar door nu net dit allemaal uit te zoeken blijft het wel beter hangen upstairs in je kop.

Dus laten we het maar simpel houden, we gaan wat uit voeren toch, weet je nog, namelijk?

sudo apt autoclean && sudo apt autoremove && echo pauze && sudo apt autoclean && sleep 3 && exit

Simpel: We beginnen achteraan met de exit (uitgang) en we verlaten de boel :D … Uh nee we beginnen dus gewoon links met:
sudo Het sudo commando is een programma voor op UNIX gebaseerde besturingssystemen dat gebruikers in staat stelt om programma's uit te voeren met speciale privileges, meestal met root / rechten. Het is de afkorting van super user do. sudo vraagt dan ook altijd om je wachtwoord.
We gaan dus als root het apt commando autoclean uitvoeren.
apt (advanced package tool) Is een commando en stukje gereedschap om pakketten te beheren, linux werkt met packages (pakketjes).
autoclean verwijdert alle opgeslagen archieven in uw cache voor pakketten die niet meer kunnen worden gedownload (dus pakketten die niet langer in de repository (opslagplaats) staan of die een nieuwere versie in de repo (andere naam voor de opslagplaats) hebben).
Achter elkaar dus sudo apt autoclean het eerste stukje
&& Betekend letterlijk and and (en en) of Go To (ga naar)

Autoremove vind of verwijdert oude kernel images.

echo pauze hier wordt “Pauze” geprint op het scherm.

Hierna volgt een herhaling te weten sudo apt autoclean. Waarvan ik dus vermoed dat het nu pas de gevonden oude kernels die met het commando Autoremove gevonden zijn worden verwijderd.

sleep 3 Hiermee worden 3 seconden gewacht

exit De makkelijkste van het geheel de (uitgang) of stop.

Lege regels: Geen idee waar die voor dienen behalve om iets overzichtelijker te maken

echo print letterlijk “alle logs worden verwijdert” op het scherm.

sudo rm -v /var/log/*.log* /var/log/syslog* Als (Super User DO) gaan we bestanden verwijderen met het commando rm (remove) In de map var/log en wel de *.log bestanden en de *.syslog bestanden.
de -v flag of (vlag) betekend:

Afbeelding

rm -rfv ~/.cache/thumbnails Het vinden of verwijderen van de thumbnail bestanden uit het cache geheugen.

echo nu worden andere rommel verwijdert Print letterlijk ”nu wordt alle rommel verwijdert” op het scherm.

sudo rm -rf ~/.cache/thumbnails/*

rm -rf ~/.cache/thumbnails/* Met deze commando’s worden de gevonden thumbnail bestanden verwijderd.

echo mini-afbeeldingen verwijderd Print letterlijk ”mini-afbeeldingen verwijderd” op het scherm.

echo pauze Print letterlijk ”pauze” op het scherm.

Sleep 3 Hiermee worden 3 seconden gewacht

Zo mensen dat was (veel te) pittig zeg, en veel moeilijker dan ik dacht, er zullen waarschijnlijk ook wel wat fouten inzitten en er wordt ook nog ergens om een bevestiging gevraagd, dus graag hulp in deze om mij te corrigeren waar ik fout zit want ik vrees dat ik verzopen ben. :lol:
Nu heb ik dit gedaan om mijzelf te testen of ik het kon maar ook om jullie dus te ontmoedigen want als je niet weet wat je doet moet je het vooral niet doen. En iemand in het diepe gooien die niet kan zwemmen zal waarschijnlijk verzuipen en niet gaan zwemmen.

Laten we dus vooral beginnen bij het begin, onze watervrees (terminalvenster vrees) overkomen, en met de gemakkelijke commando’s die het meeste gebruik worden de volgende keer beginnen.
Wordt vervolgt.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Deel 3)
Na rijp beraad hebben @Zorinhendrik en ik van wegen mijn blunder met de zoekfunctie van het forum waardoor dit topic dubbel uitgevoerd werd, besloten onze krachten te bundelen omdat ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden, daarom ga ik verder waar hij gestopt is circa 4 jaar geleden door hem zelf en 2023 door @Peer76.
Ik wil verder gaan omdat ik de commandprompt met zijn codes in het voor mij vaak TERMINAAL uhh terminalvenster eigen wil maken, ik dit uitermate moeilijk vind omdat ik grafisch ingesteld ben en jullie gewoon over mijn schouder wil laten meekijken hoe ik dit ga doen.

De foute (mijn) manier hebben jullie hierboven al kunnen zien want duik je er gelijk te diep in zul je waarschijnlijk net als ik erin verdrinken, we moeten dus inderdaad rustig aan beginnen zoals Zorinhendrik destijds begonnen is.
Ofschoon en das het mooie tegenwoordig met onze uitgebreide software winkel en haar diverse programma’s het niet meer echt nodig is om er mee te leren werken, je kan het gewoon grafisch doen met de standaard “bestanden” of bv.
“Double Commander” een wel heel uitgebreide bestanden browser. Waarmee je dus ook heel makkelijk mappen of in mijn geval veel makkelijker mappen kan aanmaken en verplaatsen.

Wat hij uitgelegd heeft hoef ik niet te herhalen maar som het ff op:
Waarbij Vet gedrukt aandacht vraagt en in cursief gedrukt de commando staat, en tussen deze [square hook] de opties van het commando waar ik nog op terug kom omdat we deze nu nog niet gebruiken. Daarna het gene wat het commando gaat uitvoeren en tussen de (ronde haak) de eventuele uitleg erover.
Voorbeeld: cd Afbeeldingen (change directory je verplaatst de prompt naar de map Afbeeldingen)
1) Type: Ctrl-Alt-T (om het terminalvenster te openen). Je begint altijd in de /home/jouw naam map of directory (voor de duidelijkheid is dit de naam die jij zelf hebt opgegeven tijdens de installatie bij mij is het dus gerard of HP notebook G62 of media-pc dus zonder de /home maar je staat er wel! Namelijk in de boom structuur van linux te weten /home/gerard alleen zonder de home omdat het terminalvenster standaard opent in gerard dus jouw persoonlijke map zoals opgegeven tijdens de installatie).
2) De opdrachtprompt en zijn groene kleur: Die eindigt altijd met een tilde (~) en een dollarteken :~$
3) Of je gewone $ gebruiker bent dan wel root #
4) De map (directory) structuur: (Die ietwat gewijzigd is tov. van 4 jaar geleden) van Zorin (en elke andere modernere Linux distro) te weten:
bin boot cdrom dev etc home lib lib32 lib64 libx32 media mnt opt proc root run sbin snap srv sys tmp usr (en) var.
Waarbij ik opmerk dat snap er pas bij komt zodra je deze Snapcraft package repositories installeert.
En de vet gedrukte mappen dus nieuw zijn tov de boom structuur afbeelding.
(Zorinhendrik heeft deze bewust onder elkaar gezet omdat het een boom structuur is wat zijn afbeelding van de mappen ook duidelijk maakt).
5) Hoe je door de mappen navigeert met de commando's:
a) cd (Change Directory) gevolgd door de naam van de map waar je heen wilt gaan bv: cd Afbeeldingen waarna je dus van de gerard (jouw map naam) naar de map Afbeeldingen gaat. Let op dit is hoofdletter gevoelig dus de exacte naam intypen.
b) cd .. (cd spatie punt punt) waardoor je weer een etage terug gaat van Afbeeldingen waar we waren naar de gerard (jouwnaam) map.
c) cd Afbeeldingen/Camera waardoor je rechtstreeks naar de map Camera gaat welke zich in de map Afbeeldingen van mijn pc bevind let op de (/) (slash of schuine streep) tussen de beiden map namen niet vergeet.
d) ls (LiSt of te wijl geef lijst) van waar je bent. Bijvoorbeeld in mijn geval dan weer Cooper abc.jpg tmp.jpg Yuki xyz.jpg waarbij Cooper en Yuki de beiden mapjes van mijn hondjes in het blauw worden weergegeven en de foto's abc.jpg, tmp.jpg en xyz.jpg gewoon in het groen zoals de commandprompt wordt weergegeven.
e) pwd (Print Working Directory) geeft weer waar je nu bent in de map structuur.
Dit vraagt om extra uitleg:
Je kan dus terug of direct naar de (mapnaam) bewegen afhankelijk van waar jij je bevind.
Ben je in de home/(jouwnaam) directory dan kan je naar elke map navigeren die zich hierin bevind met het commando cd (cd Afbeeldingen of cd Afbeeldingen/Camera/Yuki)
Wil je weer terug naar Afbeeldingen dan wordt het dus cd ../.. twee mappen terug omhoog of cd ../../.. terug naar de home/(jouwnaam) map in mijn geval dus de map home/gerard map.

6) Het werken met mappen te weten:
a) mkdir (MaKe DIRectory + naam van de map) Bijvoorbeeld: mkdir Cooper of mkdir [OPTIE] MAPNAAM1 MAPNAAM2 of mkdir /home/user/Desktop/temp om dus een temp map te maken in de Desktop map welke zich bevind in de user en welke zich wederom in de home map bevindt
[OPTIE] hier komt de (flag of vlag te staan die een argument toevoegt aan het commando bv. -m, -p, -z etc.
hier kom ik nog op terug.
b) rmdir (ReMove DIRectory) + naam map om deze vervolgens te verwijderen.
bv.: rmdir /home/user/Desktop/temp om dus de temp map weer te verwijderen.

Hier zijn we aangekomen bij het einde van Zorinhendrik zijn verhaal en hebben we de basis te pakken namelijk: We weten waar we zitten of kunnen dit met ls of pwd opvragen. Waar we altijd beginnen /home(jouw naam), hoe we een map aanmaken, of deze weer verwijderen en hoe je door de mappen navigeert.
Voor al eer je daadwerkelijk begint met oefenen adviseer ik je dringend eerst een back-up met bv Timeshift te maken en alleen mappen die je zelf hebt aangemaakt ook alleen maar weer te verwijderen als je ze niet meer nodig hebt en boven al geen mappen in de structuur gaan aanmaken in het begin maar blijf in de /home/(jouw naam) map om er wat mee te oefenen.
OF kopieer in ieder geval je home map naar een veilige plaats zodat je deze altijd terug kan zetten als back-up. ZEKERS DOEN.

Ik ga in ieder geval Zorin 17 Core in een virtual machine installeren zodat ik mijn eigen heel goed werkende Zorin 17 Pro niet om zeep ga helpen door mijn termina(a)lvenster gedrag.
Suc6 Gerard, wordt vervolgt zodra ik het zelf ook meester ben :D
De-Witte

Bericht door De-Witte »

deel 4)
een video test om te kijken of het te volgen is en duidelijk genoeg overkomt.
Ik ben aan het oefenen met aanmaken van mappen (en het maken van video's :D ), jij ook?
Je kan het beste je browser venster inzoomen om het duidelijk te kunnen zien.
Klik rechts boven in jouw internet browser op de 3 puntjes die onder elkaar staan en gaan naar de zoom instelling om deze te verhogen naar 150% tot 200 %.
klik op Play (de rode pijl) om het filmpje te zien.

We beginnen dan ook makkelijk Ctrl-Alt_T om het terminalvenster te openen waarna we met de aanmaak van de map Test met het commando mkdir, mkdir Test de map Test aanmaken. Hierna verplaatsen we ons er heen door het commando cd, cd Test. Dit is duidelijk zichtbaar aan de veranderde commando prompt want we staan nu in ~/Test$ om er vervolgens in 1 keer 3 mappen te maken te weten mkdir map01 map02 map03.

Simpel toch?
Suc6
Zorinhendrik

Fantastisch filmpje @De-Witte. Heel mooi gepresenteerd!

Zo mogen er meer zijn, simpel en overtuigende illustratie.

:bravo2: :goebezig: :thanks:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Tja eigenlijk zijn we pas begonnen en zijn we ook weer klaar. :)
Als je de basis hebt kan je elk commando dat er bestaat op deze manier uitvoeren, let wel dat je wel weet wat je gaat uitvoeren vandaar de 40 meest gebruikte commando's op een rij met zover mogelijk Nederlandse uitleg:
Wat is een Linux opdracht?
De Command Line user Interface (CLI). Een Linux opdracht, ook wel commando, is een programma of bewerking die uitgevoerd kan worden vanuit de opdrachtregel. Een opdrachtregel is een interface waarin je regels tekst of code kan invoeren, die omgezet worden naar instructies voor je computer.
Een Graphical User Interface (GUI) is eigenlijk vooral een visuele tussenstap naar een programma via een opdrachtregel, met wat meer gebruiksgemak en overzicht. Wanneer je bijvoorbeeld een venster sluit door op het kruisje te klikken, dan wordt er in feite gewoon een opdracht uitgevoerd op de achtergrond.
Een flag is een manier waarop we opties kunnen toevoegen aan opdrachten die we willen uitvoeren in Linux. De meeste Linux opdrachten hebben een eigen helppagina die je kan oproepen via de flag-h. Meestal zijn flags optioneel.
Een argument of parameter is de input die je aan een opdracht geeft zodat alles goed uitgevoerd wordt. Meestal is het argument een bestandspad, maar in principe kan het alles zijn wat je in kan typen in de terminal.
Je kan flags aangeven door een verbindingsstreepje (-) te gebruiken, of dubbele verbindingsstreepjes (--). De uitvoering van argumenten is afhankelijk van de volgorde waarin je ze aan de functie doorgeeft.
De 40 meestgebruikte Linux opdrachten
Voordat we meteen doorgaan naar de meestgebruikte Linux opdrachten, moet je eerst een terminal starten. In de meeste Linux distributies kan je dat doen door op Ctrl + Alt + T te drukken. Als dat niet werkt, kan je in je toepassingen zoeken op “terminal”.
Afbeelding
Nu is het dan tijd voor de 40 meest populaire Linux opdrachten. De meeste commando’s bieden verschillende opties die je eraan kan toevoegen, dus lees voor optimaal gebruik ook eens de handleiding voor opdrachten door.

1. ls opdracht
ls is waarschijnlijk de eerste opdracht die elke Linux gebruiker intypte in de terminal. Hiermee krijg je de inhoud van een locatie te zijn (standaard de huidige locatie), inclusief bestanden en mappen.
ls
Er zitten allerlei opties in, dus voer hier vooral eens de flag --help bij in om te zien wat je er allemaal mee kan doen. Met de help-flag zie je alle flags die je kan gebruiken bij ls.
Zo kan je bijvoorbeeld de output van de ls opdracht laten inkleuren, via de volgende opdracht:
ls –color=auto
De output van de ls opdracht is nu gekleurd, zodat je veel makkelijker het verschil kan zien tussen een map en een bestand.
Maar het typen van de ls regel met de flag ‘color’ is relatief inefficiënt, en daarom gebruiken we de opdracht alias.
2. alias opdracht
De opdracht alias biedt de optie om tijdelijke aliassen, oftewel bijnamen, te definiëren in je shell-sessie. Bij het aanmaken van zo’n alias geef je de shell de opdracht om een woord te vervangen met één of meerdere opdrachten.
Om bijvoorbeeld het ls commando van hierboven altijd gekleurd uit te laten voeren, zonder elke keer --color te hoeven typen, zou je dit gebruiken:
alias ls="ls --color=auto"
Zoals je ziet kan je een key-value paar definiëren bij de alias opdracht: alias NAME="VALUE". Let op dat je aanhalingstekens om de gewenste waarde zet.
Als je alle aliassen wilt zien die je in je huidige sessie gebruikt, dan kan je de opdracht alias uitvoeren zonder argumenten.
alias
Afbeelding
3. unalias opdracht
Zoals de naam al doet vermoeden, doet de unalias opdracht precies het tegenovergestelde, en verwijdert dus een alias van de lijst met gedefinieerde aliassen. Om dus het vorige ls alias te verwijderen, typ je:
unalias ls
4. pwd opdracht
De pwd opdracht is een afkorting voor “print working directory”, en geeft als output het absolute bestandspad van je huidige locatie. Als je gebruikersnaam bijvoorbeeld “john” is, en je zit in de map “Documents”, dan zou het absolute bestandspad dit zijn: /home/john/Documents.
Om deze opdracht te gebruiken typ je gewoon pwd in bij de terminal:
pwd

# My result: /home/kinsta/Documents/linux-commands
5. cd opdracht
De cd opdracht is echt heel erg populair, samen met de ls opdracht. Het slaat op “change directory” en zorgt er dus inderdaad voor dat je naar de gewenste locatie gaat.
Als je bijvoorbeeld in je Documents map zit en je wil graag naar de submap Video’s, dan zou je dit intypen:
cd Video’s
Je kan ook een absoluut bestandspad van een map gebruiken:
cd /home/kinsta/Documents/Video’s
Er zitten wat handige trucjes bij de cd opdracht die je een hoop tijd kunnen besparen:
1) Ga naar de home map
cd
2) Ga een, twee of drie niveau(s) omhoog
cd .. cd ../.. cd ../../..
3) Ga terug naar de vorige locatie
cd -
6. cp opdracht
Het is zo makkelijk om bestanden en mappen te kopiëren in de Linux terminal dat het soms efficiënter is dan normale bestandsmanagers.
Om de opdracht cp te gebruiken, typ je het in samen met de bronbestanden en doelbestanden:
cp file_to_copy.txt new_file.txt
Je kan ook hele mappen kopiëren door de herhalende flag (-r) te gebruiken:
cp -r dir_to_copy/ new_copy_dir/
Onthoud dat in Linux mappen altijd met een voorwaartse slash (/) eindigen.
7. rm opdracht
Nu je weet hoe je bestanden kan kopiëren, is het ook handig om te weten hoe je ze verwijdert.
Je kan de rm opdracht gebruiken om zowel bestanden als hele mappen te verwijderen. Maar wees wel voorzichtig in het gebruiken, want het is erg moeilijk om bestanden terug te krijgen die je op deze manier hebt verwijderd.
Om een normaal bestand te verwijderen, typ je:
rm file_to_copy.txt
Als je een lege map wil verwijderen, gebruik je de herhalende (-r) flag:
rm -r dir_to_remove/
Maar als je een map wil verwijderen waar nog iets in staat, moet je ook de force (-f) flag gebruiken om de bewerking af te dwingen:
rm -rf dir_with_content_to_remove/
Info
Wees erg voorzichtig met deze opdracht: je kan met deze twee flags in enkele seconden een hele dag werk kwijtraken!
8. mv opdracht
Je kan de mv opdracht gebruiken om bestanden te verplaatsen via het bestandssysteem. Je kan er ook een nieuwe naam mee toewijzen.
Om de opdracht te gebruiken, typ je de bron- en doelbestanden in:
mv source_file destination_folder/

mv command_list.txt commands/
Voor absolute bestandslocatie gebruik je dit:
mv /home/kinsta/BestMoviesOfAllTime ./
…waarbij ./ de huidige locatie is.
Je kan mv ook gebruiken om bestanden een nieuwe naam te geven, zonder ze te verplaatsen:
mv old_file.txt new_named_file.txt
9. mkdir opdracht
Om nieuwe mappen in de shell te maken, gebruik je de opdracht mkdir. Geef gewoon de naam van de nieuwe map op, controleer dat deze nog niet bestaat, en klaar alweer.
Om bijvoorbeeld een map te maken waar je a je afbeeldingen opslaat, doe je dit:
mkdir images/
Om submappen te maken, kan je de parent flag (-p) gebruiken:
mkdir -p movies/2004/
10. man opdracht
Een andere belangrijke Linux opdracht is man. Hierdoor krijg je de pagina in de handleiding (manual) van een opdracht te zien, als die bestaat.
Wil je bijvoorbeeld de pagina over mkdir zien, dan typ je:
man mkdir
Je kan zelfs de pagina over man bekijken:
man man
Afbeelding
11. touch opdracht
De touch opdracht biedt de mogelijkheid om de tijden te veranderen waarop bepaalde bestanden voor het laatst geopend of gewijzigd zijn.
Hieronder als voorbeeld een bestand dat voor het laatst gewijzigd is op 12 april:
Afbeelding
Om de datum van laatste wijziging naar nu te veranderen, kunnen we de -m flag gebruiken:
touch -m old_file
Nu is de datum veranderd naar de dag waarop ik deze bewerking uitvoerde (in dit geval 8 augustus).
Afbeelding
Maar meestal zal je touch niet gebruiken om alleen een datum aan te passen, maar om nieuwe, lege bestanden aan te maken:
touch new_file_name
12. chmod opdracht
De chmod opdracht maakt het mogelijk om snel de mode van een bestand, en daarmee de toegangsrechten, aan te passen. Er zitten een hoop mogelijkheden achter.
De standaard rechten die een bestand kan hebben zijn:
• r (read, lezen)
• w (write, schrijven)
• x (execute, uitvoeren)
Eén van de meest gebruikte toepassingen voor chmod is om een bestand uitvoerbaar te maken voor een gebruiker. Om dit te doen typ je chmod en de flag +x, gevolgd door het bestand waarvoor je de toegangsrechten wil aanpassen:
chmod +x script
Hiermee kan je scripts bijvoorbeeld uitvoerbaar maken, waardoor je ze direct kan uitvoeren
door ./ te gebruiken.
13. ./ opdracht
De ./ notatie is eigenlijk geen echte opdracht, maar is zeker het noemen waard. Hiermee kan je de shell een uitvoerbaar bestand laten uitvoeren met een interpreter op je systeem, meteen vanuit de terminal. Je hoeft dus niet meer steeds te dubbelklikken in een grafische bestandenmanager.
Met deze opdracht kan je bijvoorbeeld een Phyton script of programma uitvoeren dat alleen beschikbaar is in een .run format, zoals XAMPP. Wanneer je een ‘executable’ uitvoert, let er dan op dat het rechten voor uitvoeren (x) heeft, die je eventueel kan aanpassen via de vorige chmod opdracht.
Hier een eenvoudig Python script, en hoe je dat zou kunnen uitvoeren met de ./ notatie:

#! /usr/bin/python3

# filename: script

for i in range(20):

print(f"This is a cool script {i}")
Zo zouden we dat omzetten in een uitvoerbaar bestand en het dan ook uitvoeren:
chmod +x script

./script
14. exit opdracht
De exit opdracht doet precies wat je zou verwachten: je kan er een shell sessie mee beëindigen en in de meeste gevallen ook automatisch de terminal(venster) die je gebruikt afsluiten:
exit
15. sudo opdracht
Deze opdracht is de afkorting voor “superuser do”, en hiermee kan je bij een specifieke opdracht als superuser of root user werken. Dit is hoe Linux zichzelf beschermt en voorkomt dat gebruikers het bestandssysteem zelf aanpassen of verkeerde pakketten installeren.
Sudo wordt veel gebruikt voor het installeren van software of om bestand buiten de home map van de gebruiker aan te passen:
sudo apt install gimp

sudo cd /root/
Je zal gevraagd worden om het admin-wachtwoord voordat de opdracht uitgevoerd wordt.
16. shutdown opdracht
Zoals je wellicht kan raden, kan je met de shutdown opdracht je computer uitzetten. Maar je kan de computer er ook mee laten pauzeren of opnieuw opstarten.
Om de computer meteen uit te zetten (de standaardoptie is één minuut wachten), typ je:
shutdown now
Je kan het uitschakelen ook inplannen, via een 24-uurs format:
shutdown 20:40
Om een eerdere shutdown opdracht te annuleren, kan je de -c flag (cancel) gebruiken:
shutdown -c
17. htop opdracht
Htop is een interactieve manier om processen te bekijken, waarmee je de capaciteit van je computer direct vanuit de terminal kan beheren. Over het algemeen is dit niet meteen geïnstalleerd, dus wellicht moet je eerst even langs de software winkel.
htop
Afbeelding
18. unzip opdracht
De unzip opdracht maakt het mogelijk om de inhoud van een .zip bestand uit te pakken vanaf de terminal. Ook deze opdracht is niet standaard geïnstalleerd, maar dit kan je eenvoudig regelen via je package manager.
Hier pakken we een .zip bestand vol afbeeldingen uit:
unzip images.zip
19. apt, yum, pacman opdrachten
Welke Linux distributie je ook gebruikt, je zal vast een package manager gebruiken voor het installeren, updaten en verwijderen van je verschillende programma’s.
Je kan deze package managers ook gebruiken via de opdrachtregel. Welke je precies gebruikt hangt af van je Linux versie af.
De volgende voorbeelden installeren GIMP, een gratis en open source programma dat beschikbaar is in de meeste package managers en software winkels of is al pre installed (voorgeïnstalleerd):
Debian-based (Ubuntu, Linux Mint)
sudo apt install gimp
Red Hat-based (Fedora, CentOS)
sudo yum install gimp
Arch-based (Manjaro, Arco Linux)
sudo pacman -S gimp
20. echo opdracht
De echo opdracht geeft gewoon wat tekst weer in de terminal, meer niet:
echo "Cool message"
Afbeelding
De meest handige toepassing is vooral het printen van omgevingsvariabelen binnen dergelijke berichten:
echo "Hey $USER"

# Hey kinsta
De-Witte

Bericht door De-Witte »

21. cat opdracht
Cat, de afkorting voor “concatenate”, oftewel samenvoegen, maakt het mogelijk om bestanden te maken, bekijken en samen te voegen vanaf de terminal. Het is vooral handig om een voorbeeld van een bestand te bekijken zonder een grafische tekstbewerker te hoeven openen:
cat long_text_file.txt
Afbeelding
22. ps opdracht
Met ps kan je naar de processen kijken die er momenteel in je shell sessie uitgevoerd worden. Hiermee krijg je handige informatie te zien over programma’s die uitgevoerd worden, zoals het proces ID, TTY (TeleTYpewriter), tijd en opdrachtnaam.
ps
Afbeelding
Mocht je iets zoeken dat meer interactief is, dan kan je htop gebruiken.
23. kill opdracht
Wanneer een programma niet meer reageert, en je het niet meer kan sluiten, is dat nogal irritant. Gelukkig kan de kill opdracht dergelijke problemen voor je oplossen.
Technisch gezien verstuurt kill een TERM of kill signaal naar een proces, waardoor dit beëindigd wordt.
Je kan processen beëindigen door het proces ID (PID) of de binaire naam op te
kill 533494

kill firefox
Wees wel voorzichtig met deze opdracht, met kill wordt een programma direct beëindigd, en kan je dus onopgeslagen werk verliezen.
24. ping opdracht
ping is een handige toepassing om de netwerkverbinding te testen. ping heeft een heleboel opties, maar in de meeste gevallen zal je het gebruiken voor een verzoek naar een domein of IP Adres:
ping google.com

ping 8.8.8.8
25. vim opdracht
vim is een gratis en open source tekstbewerker die al sinds de jaren 90 gebruikt wordt. Je kan hiermee eenvoudig tekstbestanden bewerken met efficiënte sneltoetsen.
Sommige mensen vinden het te moeilijk om te gebruiken, zo is vim afsluiten één van de meest bekeken vragen op StackOverflow, maar wanneer je er eenmaal gewend aan bent, gaat het je enorm veel tijd besparen.
Om Vim te starten in de opdrachtregel, typ je:
vim
De Basis van het navigeren in Vim
vim <bestandsnaam> # Open <bestandsnaam> in vim
:help <onderwerp> # Open ingebouwde documentatie over <onderwerp> als
deze bestaat
:q # Vim afsluiten
:w # Huidig bestand opslaan
:wq # Huidig bestand opslaan en vim afsluiten
ZZ # Huidig bestand opslaan en vim afsluiten
:x # Huidig bestand opslaan en vim afsluiten, verkorte versie
:q! # Afsluiten zonder opslaan
# ! *forceert* het normale afsluiten met :q

u # Ongedaan maken
CTRL+R # Opnieuw doen

h # Ga 1 karakter naar links
j # Ga 1 regel naar beneden
k # Ga 1 regel omhoog
l # Ga 1 karakter naar rechts

Ctrl+B # Ga 1 volledig scherm terug
Ctrl+F # Ga 1 volledig scherm vooruit
Ctrl+D # Ga 1/2 scherm vooruit
Ctrl+U # Ga 1/2 scherm terug

# Verplaatsen over de regel

0 # Verplaats naar het begin van de regel
$ # Verplaats naar het eind van de regel
^ # Verplaats naar het eerste niet-lege karakter op de regel

# Zoeken in de tekst

/word # Markeert alle voorvallen van 'word' na de cursor
?word # Markeert alle voorvallen van 'word' voor de cursor
n # Verplaatst de cursor naar het volgende voorval van
de zoekopdracht
N # Verplaatst de cursor naar het vorige voorval van
de zoekopdracht

:%s/foo/bar/g # Verander 'foo' naar 'bar' op elke regel van het bestand
:s/foo/bar/g # Verander 'foo' naar 'bar' op de huidge regel in
het bestand
:%s/\n/\r/g # Vervang nieuwe regel karakters met nieuwe regel karakters

# Spring naar karakters

f<character> # Spring vooruit en land op <character>
t<character> # Spring vooruit en land net voor <character>

# Bijvoorbeeld,
f< # Spring vooruit en land op <
t< # Spring vooruit en land net voor <

# Verplaatsen per woord

w # Ga 1 woord vooruit
b # Ga 1 woord achteruit
e # Ga naar het einde van het huidige woord

# Andere karakters om mee te verplaatsen

gg # Ga naar de bovenkant van het bestand
G # Ga naar de onderkant van het bestand
:NUM # Ga naar regel NUM (NUM is elk nummer)
H # Ga naar de bovenkant van het scherm
M # Ga naar het midden van het scherm
L # Ga naar de onderkant van het scherm
Afbeelding
26. history opdracht
Als je niet meer zo goed weet wat je de afgelopen tijd gedaan hebt, dan is history handig om te gebruiken. Met deze opdracht krijg je een lijst te zien met de opdrachten die je recent gebruikt hebt:
history
Afbeelding
27. passwd opdracht
Met passwd kan je wachtwoorden wijzigen van gebruikers. Allereerst wordt je gevraagd om je huidige wachtwoord, vervolgens om een nieuw wachtwoord en bevestiging daarvan.
Het werkt dus net zoals het wijzigen van elk wachtwoord overal online, maar nu doe je het direct vanuit je terminal:
passwd
Afbeelding
Wees er wel voorzichtig mee, want je gebruikerswachtwoord wil je niet kwijtraken!
28. which opdracht
De which opdracht geeft een volledig pad met shell opdrachten. Als een bepaalde opdracht niet herkend wordt, krijg je een foutmelding.
Zo kunnen we dit bijvoorbeeld gebruiken om het binaire pad voor Phyton en de Brave Browser te controleren:
which python
# /usr/bin/python

which brave

# /usr/bin/brave
29. shred opdracht
Als je een bestand nagenoeg onmogelijk te herstellen wil maken, dan kan shred je helpen. Met deze opdracht wordt de inhoud van een bestand meerdere keren overschreven, waardoor het bestand bijna niet te herstellen is.
Hier een bestand met weinig inhoud:
Afbeelding
Nu laten we shred erop los met de volgende opdracht:
shred file_to_shred.txt
Afbeelding
Als je daarna het bestand ook meteen wil verwijderen, kan je de -u flag gebruiken:
shred -u file_to_shred.txt
30. less opdracht
less (als tegenovergestelde van more) is een programma dat bestanden voorwaarts en achterwaarts laat inspecteren:
less large_text_file.txt
Afbeelding
Het mooie aan less is dat er andere opdrachten en vim opdrachten in de interface zitten. Als je iets zoekt dat interactiever is dan cat, dan is less een goede keuze.
31. tail pdracht
Net als bij cat, zorgt tail ervoor dat de inhoud van een bestand getoond wordt, met één groot verschil: je krijgt alleen de laatste regels te zien. Standaard worden de laatste 10 regels getoond, maar dat kan je wijzigen met de -n flag.
Als je bijvoorbeeld de laatste regels van een groot bestand wil zien, gebruik je dit:c
tail long.txt
Afbeelding
En om alleen de laatste vier regels te bekijken:
tail -n 4 long.txt
Afbeelding
32. head opdracht
Complementair aan de vorige tail opdracht. head laat de eerste 10 regels van een tekstbestand zien, maar je kan ook hierbij het aantal regels veranderen met de -n flag.
head long.txt

head -n 5 long.txt
Afbeelding
33. grep opdracht
Grep is één van de meest krachtige toepassingen voor het werken met tekstbestanden. Het zoekt naar regels die passen bij een reguliere expressie en print die regels:
grep "linux" long.txt
Afbeelding
Je kan tellen hoe vaak het patroon herhaald wordt met de -c flag:
grep -c "linux" long.txt

# 2
34. whoami opdracht
De whoami pdracht (oftewel “wie ben ik”) geeft de huidige gebruikersnaam weer:
whoami

# kinsta
Je krijgt hetzelfde resultaat als bij echo en de omgevingsvariabele $USER:
echo $USER

# kinsta
35. whatis opdracht
Whatis geeft een omschrijving van één regel van een andere opdracht, wat een erg handige referentie is:
whatis python

# python (1) - an interpreted, interactive, object-oriented programming language

whatis whatis

# whatis (1) - display one-line manual page descriptions
36. wc opdracht
wc staat voor “word count”, en geeft dan ook het aantal woorden in een tekstbestand:
wc long.txt

# 37 207 1000 long.txt
We kijken naar de onderdelen van deze opdracht:
• 37 regels
• 207 woorden
• 1000 bytesize
• De bestandsnaam (long.txt)
Als je alleen het aantal woorden nodig hebt, gebruik je de -w flag:
wc -w long.txt

207 long.txt
37. uname opdracht
uname(afkorting voor “Unix name”) geeft informatie over het huidige besturingssysteem, handig om je huidige Linux versie te achterhalen.
Meestal zal je dan ook de -a (all) flag gebruiken, omdat de standaardoutput niet supernuttig is:
uname

# Linux

uname -a

# Linux kinstamanjaro 5.4.138-1-MANJARO #1 SMP PREEMPT Thu Aug 5 12:15:21 UTC 2021 x86_64 GNU/Linux
38. neofetch opdracht
Neofetch is een command-line interface (CLI) tool met informatie over je systeem, zoals de kernelversie, shell en hardware, naast een mooi ASCII logo van je Linux distro:
neofetch
Afbeelding
Bij de meeste computers is deze opdracht niet standaard beschikbaar, en moet je het eerst installeren via je package manager of software winkel.
39. find opdracht
De find opdracht zoekt naar bestanden binnen een map op basis van een regex uitdrukking. Je gebruikt hiervoor de volgende syntax:
find [flags] [path] -name [expression]
Om een bestand te zoeken met de naam long.txt in de huidige map, voer je dit in:
find ./ -name "long.txt" # ./long.txt
Om te zoeken naar bestanden met een .py bestandsformat, kan je deze opdracht gebruiken:
find ./ -type f -name "*.py" ./get_keys.py ./github_automation.py ./binarysearch.py
40. wget Copdracht
Wget (World Wide Web get) is een toepassing om content van het internet op te halen. Het heeft ook één van de grootste collectie aan flags.
Zo zou je een Python bestand van een Github repo downloaden:
wget https://raw.githubusercontent.com/DaniD ... cookies.py
Cheatsheet voor Linux opdrachten
Wanneer je alleen een kort overzicht nodig hebt, kan je onderstaande tabel gebruiken:
Opdracht
Toepassing
ls
Lijst met de inhoud van een map
alias
Definieer of toon aliassen
unalias
Verwijder alias definities
pwd
Toon de huidige werklocatie
cd
Verander de locatie
cp
Kopieer bestanden en mappen
rm
Verwijder bestanden en mappen
mv
Verplaats (of hernoem) bestanden en mappen
mkdir
Maak mappen
man
Toon de hulppagina van een opdracht
touch
Maak lege bestanden
chmod
Veranderen van bestandsrechten
./
Voer een bestand uit
exit
Sluit de huidige sessie
sudo
Voer een opdracht uit als superuser
shutdown
Sluit de computer af
htop
Toon processen en capaciteit
unzip
Uitpakken van Zip bestanden
Apt, yum, pacman
Package managers
echo
Toon regels tekst
cat
Print inhoud van een bestand
ps
Toon shell processen
kill
Sluit programma’s
ping
Test netwerkverbinding
vim
Efficiënte tekstverwerker
history
Toon een lijst met vorige opdrachten
passwd
Verander wachtwoord
which
Toon volledige binaire pad van een programma
shred
Overschrijf een bestand om de inhoud te verbergen
less
Interactief bekijken van bestanden
tail
Toont de laatste regels van een bestand
head
Toont de eerste regels van een bestand
grep
Zoeken op regels
whoami
Toont de gebruikersnaam
whatis
Toont omschrijving van één regel
wc
Woorden tellen
uname
Toont informatie over besturingssysteem
neofetch
Toont informatie over besturingssysteem en hardware
find
Zoek op bestanden volgens een patroon
wget
Haal bestanden online op

Samenvatting
Het kan even duren om Linux te leren gebruiken, maar als je er eenmaal mee overweg kan, wordt het je beste vriend.
Eén van de mooiste dingen aan Linux is dat je zelfs als ervaren gebruiker altijd nog nieuwe dingen kan leren om nog productiever te worden.
Er zijn nog veel meer handige Linux opdrachten. Als we nog belangrijke opdrachten gemist hebben, laat jouw ideale Linux opdracht dan achter in de reacties hieronder!

Veelgestelde vragen over Linux commando’s
Wat is het basiscommando van Linux?
Er is eigenlijk een reeks basiscommando’s die perfect zijn voor iedereen die met Linux begint:
• pwd (Geeft de werkdirectory weer)
• cat ( print de inhoud van bestanden)
• cp (Kopieert bestanden en mappen)
• mv (Verplaatst en hernoemt bestanden en mappen)
• rm (Verwijdert bestanden en mappen)
• touch (Maakt lege bestanden aan)
• mkdir (Maakt mappen aan)
Hoe veel commando’s heeft Linux?
Er zijn duizenden commando’s (en er worden dagelijks nieuwe geschreven). Maar maak je geen zorgen: je hoeft ze niet te onthouden. Je kunt ze altijd online opzoeken.

Met dank aan Kinsta.com en speciale dank aan Daniel Diaz voor deze fantastische uitleg over de 40 meest gebruikte commando’s.
Zie ook: https://kinsta.com/nl/blog/linux-opdrachten/

En klaar is kees... Uhh Gerard dus en die andere 960 commando's dan Gerard?
Jaha die mag je lekker zelf uitzoeken :D
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen van Zorin OS”