Probleem met gebruik van: Western Digital My Book - Externe harde schijf - 4 TB

Heet u hulp nodig met de software en/of instellingen, aarzel niet en stel uw vraag hier.
Plaats reactie
Jos
Been thanked: 14 times

Probleem met gebruik van: Western Digital My Book - Externe harde schijf - 4 TB

Bericht door Jos »

Onlangs heb ik enkele externe harde schijven gekocht van Western Digital My Book.
Ik ben hier zeer tevreden over.
Wat mij opvalt hiermee is, wanneer ik een van de harde schijven aansluit en aanzet,
dat ALLE bestanden soms ineens verdwenen zijn.
Dit betekent dat ik dan de schijf of schijven opnieuw moet formatteren en vervolgens alle bestanden weer moet overzetten.
Dit komt helaas regelmatig voor!

Ik heb hier enkele vragen over:
1. Zijn deze schijven ook geschikt voor het besturingssyteem Linux?
2. Hoe moet ik precies deze schijven formatteren?
Ik doe het nu met het programma GParted met de bestandsextensie NTFS, is dit correct?
3. Omdat deze harde schijven geen schakelaar hebben haal ik steeds de adapter uit het stopcontact als ik de schijf niet gebruik.
Is dit normaal of kan ik de adapter beter permanent in het stopcontact laten zitten?
Graag uw reactie.
Vr. groeten Jos

Faroud

Re: Probleem met gebruik van: Western Digital My Book - Externe harde schijf - 4 TB

Bericht door Faroud »

mijn externe schijven werken er hier wel op
Schermafdruk van 2023-01-21 08-30-04.png
Schermafdruk van 2023-01-21 08-30-04.png (183.08 KiB) 2169 keer bekeken
ga naar startmenu
dan op systeemgereedschap dan op schijven dan zie je de harde externe schijven staan zie bijlage
klik op de externe die je wilt formuteren en daarna rechts boven op de bollekes klikken kies daar formuteren aan
Zorinhendrik
Has thanked: 571 times
Been thanked: 341 times

Re: Probleem met gebruik van: Western Digital My Book - Externe harde schijf - 4 TB

Bericht door Zorinhendrik »

Jos schreef: 20 jan 2023, 18:45 Ik heb hier enkele vragen over:
1. Zijn deze schijven ook geschikt voor het besturingssyteem Linux?
2. Hoe moet ik precies deze schijven formatteren?
Ik doe het nu met het programma GParted met de bestandsextensie NTFS, is dit correct?
3. Omdat deze harde schijven geen schakelaar hebben haal ik steeds de adapter uit het stopcontact als ik de schijf niet gebruik.
Is dit normaal of kan ik de adapter beter permanent in het stopcontact laten zitten?
Graag uw reactie.
Vr. groeten Jos
Hey Jos,

Harde schijven met bestandsindeling NTFS is heel goed. Je kan die ten alle tijde benaderen met Linux of Windows.
Het gebruik van GParted is goed om te formatteren maar is in feite niet echt nodig als je de volgende tip ernstig neemt: Altijd eerst de schijf software matig afkoppelen en dan uitzetten of stopcontact er uit halen.

Met softwarematig afkoppelen bedoel ik het volgende:

Als je de verkenner opent dan zie je de aangekoppelde schijf met ernaast een zwart pijltje dat naar boven wijst.
Klik op dat pijltje en de schijf wordt afgekoppeld (veilig verwijderen van de schijf) nu kan je de schijf van het net halen (de stroom onderbreken).

Belangrijk om te weten in Linux is dat je harde schijven, usb stations en sticks eerst altijd moet veilig verwijderen met het pijltje naast de schijf aan te klikken.
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Jos

Bericht door Jos »

Beste mensen,
Zeer veel dank voor deze reacties.
Van een kennis heb ik gisterenavond vernomen dat ik toch bestandsformaat EXT4
moet gebruiken. Ik werd verwezen naar deze website:

https://nl.wikihow.com/Een-harde-schijf ... -in-Ubuntu

Kan ik dus zowel NTFS als EXT4 gebruiken?
Vr. groeten,
Jos
Faroud

Bericht door Faroud »

nee NTFS is enkel voor windows maar fat en ext4 kan je wel gebruiken voor linux ubuntu en aangezien zorin van ubuntu afkomstig is dus ook voor zorin

groeten
Jos

Bericht door Jos »

Het probleem is opgelost.
De oorzaak van het probleem was inderdaad dat ik nooit mijn harde schijven
aankoppelde en afkoppelde.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, het klinkt misschien wel raar.
Nogmaals veel dank voor de reacties met duidelijke uitleg.
Hartelijke groeten,
Jos
Zorinhendrik
Has thanked: 571 times
Been thanked: 341 times

Bericht door Zorinhendrik »

Dan is dit bijna zo goed als opgelost... behalve dit nog: bestandsindeling van de externe schijf... NTFS of Ext4?

Ext4 schijven kunnen niet gezien worden door Windows wat heel vervelend is.
NTFS schijven worden door beide gezien, zowel Linux of Windows kan je data zien.

Daarom het volgende om geen verkeerde discussies te hebben.
Extern is voor data te bewaren die je op alle computers kan aansluiten en de data kan gebruiken die er op staat.
Daarom is het belangrijk om data in een NTFS schijf te zetten, zo kan je met elke computer de data verplaatsen of kopiëren of vervangen.

Indien de schijf Ext4 is ingedeeld dan kan je op Windows computers niets zien, tenzij je daar weer extra speciale software voor hebt.
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
Plaats reactie

Terug naar “Software en configuratie”