Waarom NIET Edge gebruiken op een Linux computer

Problemen met je webbrowser of andere problemen met internet?
Plaats reactie
Joshua Orbit
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Waarom NIET Edge gebruiken op een Linux computer

Bericht door Joshua Orbit »

Om een heel lang verhaal kort te maken is het overduidelijk gebleken dat Microsoft Edge niet goed zal werken op laptops en PC's met een redelijk verouderde grafische processor.

Vele testen gedaan, veel tweaks geprobeerd, veel aanpassingen gedaan in de FLAGS .............. Niets zal u afdoende helpen ; met elke update van Edge mag je terug onder de motorkap duiken van deze browser in de hoop dat daarmee grafische vervuiling teniet kan gedaan worden.

Chromium project heeft een gigantische ontwikkelfout gemaakt door niet meer compatibel te zijn met oudere GPU's, op zich niet zó erg zolang je de hardwareversnelling kan uitschakelen en gewoon zonder deze tool te werken.

Bij Edge hebben ze deze optie eruit gesmeten .... samen met nog andere en typische Chromiumfuncties. Daardoor zullen VELE Linux-gebruikers met een vervuilde webpagina zitten of distortie in de grafische weergave als men in OneDrive (een Cloud van Microsoft) naar afbeeldingen zou zoeken of weergeven (thumbnails allemaal vervormd in hun weergave). Men roept dan : gebruik de VAAPI-drivers voor Edge, maar zoals gezegd hebben de Heren van Redmond weer eens erg logisch gaan nadenken en ALLES gestript wat een normale Chromium met zich meedraagt/

Dus een lang verhaal kort : Edge is NIET 100% Linux compatibel en ik raad het 100% af om deze browser te installeren en/ of te gebruiken omwille net van grafische vervormingen.

De meeste Chromium afgeleiden hebben deze hardwareversnellingsoptie terug in hun systeem gehuisvest. Het is enkel Edge dat daar enorm van afwijkt. Conclusie : gebruik eerder Google Chrome, Vivaldi, Opera One, Chromium zelve als je als typische Linux-gebruiker met je oudere hardware nog genot zou willen hebben van courante webbrowsers die op Chromium gebaseerd zijn.

Firefox is ootb perfect werkende met Linux én verouderde grafische processors. Dus Mozilla ontwikkelt wel degelijk met alle Linux-scenario's in gedachten. Geen tweak of optie nodig om uit te schakelen.

Ook Brave zit in de discussie : op diverse fora is enorm protest gemaakt tegen het verdwijnen van de hardwareversnellingsoptie .... Een ontwikkelaar beloofde dat deze optie terug zal toegevoegd worden met de tijd.

Mijn hardeware is: GPU AMD TURKS, CPU i7-3840QM, 16 Gb RAM DDR3 en ik heb een vram geheugen van 8 Gb (!!!) en dit met de Elitebook 8570p van HP wat niet meteen een soort exotische en goedkope hardware is.

Om mijn stelling te staven had ik het geluk om een meer recente Elitebook (840 G5) te kunnen aankopen aan een habbekrats, en ja ... Op 8e generatie i5 met Intel UDH GPU is gebleken dat dan Microsoft probleemloos werkt ................ (trouwens ook alle andere Chromium browsers met versnelling op de grafische chip). Maar dit in gedachten meen ik op het hart dat dit NON-LINUX praktijken zijn en ik geef vooral Chromium de schuld om zo sterk te gaan afwijken van verouderde GPU's. Het protest bij Chromium is ook ZEER GROOT maar valt in dovemans oren. En voor de fameuze VAAPI-drivers kan je natuurlijk fluiten ......

Slechte ontwikkeling, rotslechte situatie van Edge op Linux en natuurlijk veel mensen die hopeloos op zoek gaan in die jungle van oplossingen. (De forumtip elders gegeven is de beste oplossing om Edge te kunnen gebruiken op een wat oudere omgeving).

Peer76
Has thanked: 78 times
Been thanked: 91 times

Re: Waarom NIET Edge gebruiken op een Linux computer

Bericht door Peer76 »

Joshua Orbit schreef: 20 jul 2024, 15:53 Om een heel lang verhaal kort te maken is het overduidelijk gebleken dat Microsoft Edge niet goed zal werken op laptops en PC's met een redelijk verouderde grafische processor.
Wat heeft dit verder met Linux te maken? Linux draait ook gewoon op moderne hardware. Niet dat ik Edge op mijn systeem heb staan, dus geen idee hoe het bij mij zal werken.
www.gouwepeer.nl
Joshua Orbit
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Bericht door Joshua Orbit »

Peer76 schreef: 21 jul 2024, 11:23
Joshua Orbit schreef: 20 jul 2024, 15:53 Om een heel lang verhaal kort te maken is het overduidelijk gebleken dat Microsoft Edge niet goed zal werken op laptops en PC's met een redelijk verouderde grafische processor.
Wat heeft dit verder met Linux te maken? Linux draait ook gewoon op moderne hardware. Niet dat ik Edge op mijn systeem heb staan, dus geen idee hoe het bij mij zal werken.
Wat heeft jouw reactie dan voor zin of toegevoegde waarde ? Vele mensen installeren Edge op Zorin (Pro) om zo dicht mogelijk bij hun vertrouwde Windows te blijven. Bovendien hebben velen betaalde accounts voor Drive, Mail en Cloud Office. Het is duidelijk dat jij niet eens zo ver kan nadenken :doordraaien:
Peer76
Has thanked: 78 times
Been thanked: 91 times

Bericht door Peer76 »

Joshua Orbit schreef: 22 jul 2024, 04:48 Het is duidelijk dat jij niet eens zo ver kan nadenken :doordraaien:
Volgens mij zegt deze reactie meer over jou dan over mij. Het is trouwens "velen mensen" in plaats van "vele mensen" (het verwijst naar personen). En "betaalde" is een bijvoeglijk naamwoord, geen zelfstandige naamwoord. Daarom moet het "vele betaalde" zijn in plaats van "velen betaalde".
Misschien gaat dat nadenken mij toch iets beter af dan verwacht :mrgreen:
Ontopic dan maar weer?
www.gouwepeer.nl
Plaats reactie

Terug naar “Internet”