Rare USB fout....

Hier kan je informatie en tips zien over hardware
Plaats reactie
De-Witte
Has thanked: 223 times
Been thanked: 279 times

Rare USB fout....

Bericht door De-Witte »

Laat ik beginnen met en afbeelding van mijn computer opstelling. ( ;) )
Afb. Mijn computer-opstelling.png
Afbeelding

Zoals jullie zien een ongeregeld zooitje bij elkaar geraapte spullen ingepropt in een veel te klein zelf gebouwd computer meubel. :)

Omdat mijn dual cpu moederbord project mislukte heb ik van de spullen nagenoeg 2 identieke pc's gemaakt.
Daar zien jullie duidelijk dat de Media-Server PC ( houten front ) links onder verschilt van de Mijn-PC ( Kunstof front ) en toch zijn ze op de videokaart, voeding en andere HDD na exact hetzelfde, samen met een ( niet zichtbare ) KVM-USB-HDMI switch op een monitor, toetsenbord en muis ( rechts op de foto met de paarse gloed erin ).
Ze hebben exact hetzelfde moederbord, cpu en geheugen en omdat ze het zelfde toetsenbord en muis gebruiken is het juist zo raar dat ik op mijn Media-Server pc het toetsenbord wel kan gebruiken tijdens de boot om bijvoorbeeld voor Zorin OS of Linux Mint 22 te kiezen dan wel om in de BIOS te kunnen komen.
Schakel ik de verbinding om naar Mijn-pc en dat is het rare dan werkt mijn toetsenbord en muis pas zodra Zorin OS ( het eerste OS ) op de pc opgestart is en zich met het aanmeld scherm laat zien.
Beide pc's waren aangesloten met de USB A naar USB C kabel van een USB 3.0 poort naar de KVM Switch en hebben geruime tijd heel goed hierop gewerkt dus tijdens de boot werkte mijn muis en toetsenbord al op beide computers, tot ik gister avond mijn pc wilde opstarten met het 2de in dual boot geïnstalleerde OS en ik er niet meer voor kon kiezen het toetsenbord weigerde dienst te doen terwijl mijn Media-Server pc wel gewoon werkte.....

Had ik soms in de ene pc een andere BIOS instelling ( met name de USB Legacy modus ) gedaan dan de andere waarvan ik mij niks meer kon herinneren? ( mijn eigen intern geheugen houd mij wel vaker voor de gek ).
Hoe kan dit nou? Wat is er aan de hand?
Ander draadloos toetsenbord rechtstreeks aangesloten op Mijn-pc en ja hoor dit werkt gewoon ik kan in de BIOS om de instellingen Nogmaals te vergelijken ( Niet de eerste keer en zal ook wel niet de laatste wezen omdat ik houd van het fine-tune-nen van instellingen om zodoende de best werkende hardware te verkrijgen en omdat een server moederbord toch weer een stuk moeilijker is dan een desktop versie maar ik begin wederom af te dwalen ). Bleken deze op beide pc's exact hetzelfde te zijn en was mijn twijfel daar omtrent ongegrond.

Dus beiden exact dezelfde BIOS instelling, toetsenbord en muis en toch werkt de ene wel en de andere niet?

USB poort defect op mijn pc?.....Nee hij werkt zoals het hoort met een usb 3.0 stick getest.
De KVM switch werd geleverd met USB A naar USB C kabel wat een typische USB 3.0 verbinding is echter zijn mijn toetsen bord en geavanceerde Logitech G 502 Hero muis gewoon USB 2.0 standaard.
Ik had vanwege de meegeleverde kabels juist voor een USB 3.0 poort gekozen ook omdat de Switch nog extra USB poorten heeft waarmee 1 aangesloten apparaat dus op beide pc's werkt ( de webcam bijvoorbeeld ).
PC's aangesloten op een USB 2.0 poort achter op de computers naar de KVM switch.....TADA probleem opgelost ze werken beiden weer.

Nu zeg jij waarschijnlijk prachtig Gerard ( wat een ( lang ) verhaal over een simpele switch van de USB 3.0 naar 2.0 poort achterop je pc ), maar hier wordt ik dus gek van mensen ik begrijp het niet, beiden computers zijn dus het zelfde en de ene werkt erop de andere ineens niet meer maar heeft het altijd gedaan. Wat is nu de oorzaak van dit probleem en dan ga ik terug denken wat heb ik allemaal gedaan..... Op beide pc's is de upgrade van Zorin OS 17.1 naar 17.2 geïnstalleerd en ik kan mij niet herinneren dat ik ergens iets gewijzigd heb waardoor dit euvel zich voor kan doen. Het mag duidelijk zijn dat ik het ware probleem nog niet getackeld heb ofschoon mijn computer nu wel weer werkt weet ik dus nog steeds niet wat dit veroorzaakt heeft.....Weet jij het dan hoor ik dit graag. :thumbsup:

Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Zorinhendrik
Has thanked: 571 times
Been thanked: 341 times

Re: Rare USB fout....

Bericht door Zorinhendrik »

Ik had het probleem dat de leds op mijn printer normaal oplichten dus die was goed, maar ik kon niet meer printen met Zorin OS 17.2 Core en ik heb vanalles uitgeprobeerd behalve mijn printer opnieuw opstarten.
Dus heb ik mijn printer uit het stopcontact gehaald en dan opnieuw aan gezet.

Probleem was opgelost!

Wat de reden was weet ik niet.

:doordraaien: :klop: :electric: :demol: :throw:
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Schijnbaar zit er een of andere bug in 17.2 want ook mijn geluid wat op USB 2.0 werkt was weg en werkte pas weer na het loskoppelen en opnieuw aansluiten van de USB to 7.1 geluidskaart.🎶
Zorinhendrik

Wow je hebt een 7.1 geluidskaart, fantasisch
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Zorinhendrik schreef: 22 sep 2024, 19:55 Wow je hebt een 7.1 geluidskaart, fantasisch
Ome AliExpress nu voor slechts 10 euro heb jij trouwens ook op je MB.
Zorinhendrik

moet ik die er nog opzetten of is die al aanwezig?

Update die is al aanwezig. Ik ben weer bij de goeie
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Zorinhendrik schreef: 22 sep 2024, 21:02 moet ik die er nog opzetten of is die al aanwezig?
Nee hoor geheel gratis aanwezig 7.1 audio via 3,5 mm pluggen.
En met de juiste luidsprekers erop gelijk een dijk van geluid, ik heb zelf mijn oude LG 5.1 speakerset voorzien van een creative 5.1 versterker in de baskist en zodoende een wel heel mooi helder geluid met precies voldoende bas ( instelbaar )althans volgens de vrouw, ze schreeuwt altijd zet dat ding eens wat zachter terwijl ik maar amper de instrumenten hoor... :gieren:
Zorinhendrik

:gieren:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware Nieuws, Tips & Trucks”