( Intern ) Geheugen

Hier kan je informatie en tips zien over hardware
Plaats reactie
De-Witte
Has thanked: 225 times
Been thanked: 279 times

( Intern ) Geheugen

Bericht door De-Witte »

( Intern ) Geheugen:

Waar was ik ook weer, oh ja, intern geheugen, aangezien ik nog een oude voorraad heb van DDR geheugen wat ik eventueel wil verkopen maar eens eerst uitgelegd wat intern geheugen we allemaal kennen en in welke verschillende vormen en groottes. Zelfs ik raak er de kluts van kwijt omdat over het geheugen voor SDRAM modules ik echt niks meer af weet en het compleet kwijt ben. We hebben Laptop ( SODIM wat ik hier niet behandel ), Desktop ( DIM ) en Server ( ECC DIM ) modules in diverse snelheden en afhankelijk van de versie DDR t/m DDR5 verschillende aantal contacten ( goudvingers of pins genoemd ), dan wel dat de plaatsing ervan verschilt.

Laptop geheugen wordt tegenwoordig wel in mini pc’s gebruikt maar past niet in een desktop of server en visa versa.

Wat Transcend al verwoord heeft hoef ik niet opnieuw te formuleren, dus bij deze de vertaling van hun Engelse tekst op: https://www.transcend-info.com/support/faq-296

Wat is het verschil tussen SDRAM, DDR1, DDR2, DDR3 en DDR4?
Categorie: Specificatie / Capaciteit / Prestaties
SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory) 168 Pins:
"Synchronous" vertelt over het gedrag van het DRAM-type. Eind 1996 begon SDRAM in systemen te verschijnen. In tegenstelling tot eerdere technologieën is SDRAM ontworpen om zichzelf te synchroniseren met de timing van de CPU. Hierdoor weet de geheugencontroller de exacte klokcyclus wanneer de gevraagde gegevens gereed zullen zijn, zodat de CPU niet langer hoeft te wachten tussen geheugentoegangen. Bijvoorbeeld, PC66 SDRAM draait op 66 MT/s, PC100 SDRAM draait op 100 MT/s, PC133 SDRAM draait op 133 MT/s, enzovoort.
SDRAM kan staan ​​voor SDR SDRAM (Single Data Rate SDRAM), waarbij de I/O, interne klok en busklok hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld, de I/O, interne klok en busklok van PC133 zijn allemaal 133 MHz. Single Data Rate betekent dat SDR SDRAM slechts één keer in een klokcyclus kan lezen/schrijven. SDRAM moet wachten tot de vorige opdracht is voltooid voordat er een nieuwe lees-/schrijfbewerking kan worden uitgevoerd.

DDR SDRAM (Double Data Rate SDRAM) 184 pins:
De volgende generatie SDRAM is DDR, die een grotere bandbreedte bereikt dan de voorgaande single data rate SDRAM door gegevens over te dragen op de stijgende en dalende randen van het kloksignaal (double pumped). Effectief verdubbelt het de overdrachtssnelheid zonder de frequentie van de klok te verhogen. De overdrachtssnelheid van DDR SDRAM is het dubbele van SDR SDRAM zonder de interne klok te veranderen. DDR SDRAM, als de eerste generatie DDR-geheugen, de prefetch-buffer is 2bit, wat het dubbele is van SDR SDRAM. De overdrachtssnelheid van DDR ligt tussen 266~400 MT/s. DDR266 en DDR400 zijn van dit type.

DDR2 SDRAM (Double Data Rate Two SDRAM) 240 pins:
Het belangrijkste voordeel is de mogelijkheid om de externe databus twee keer zo snel te laten werken als DDR SDRAM. Dit wordt bereikt door een verbeterd bussignaal. De prefetchbuffer van DDR2 is 4 bit (het dubbele van DDR SDRAM). DDR2-geheugen heeft dezelfde interne kloksnelheid (133~200MHz) als DDR, maar de overdrachtssnelheid van DDR2 kan 533~800 MT/s bereiken met het verbeterde I/O-bussignaal. DDR2 533 en DDR2 800 geheugentypen zijn op de markt.

DDR3 SDRAM (Double Data Rate Three SDRAM) 240 pins:
DDR3-geheugen vermindert het stroomverbruik met 40% vergeleken met huidige DDR2-modules, waardoor lagere bedrijfsstromen en -spanningen mogelijk zijn (1,5 V, vergeleken met DDR2's 1,8 V of DDR's 2,5 V). De overdrachtssnelheid van DDR3 is 800~1600 MT/s. De prefetch-bufferbreedte van DDR3 is 8 bit, terwijl die van DDR2 4 bit is en die van DDR 2 bit. DDR3 voegt ook twee functies toe, zoals ASR (Automatic Self-Refresh) en SRT (Self-Refresh Temperature). Ze kunnen het geheugen de vernieuwingsfrequentie laten regelen op basis van de temperatuurvariatie.

DDR4 SDRAM (Double Data Rate Fourth SDRAM) 288 pins:
DDR4 SDRAM biedt de lagere bedrijfsspanning (1,2 V) en hogere overdrachtssnelheid. De overdrachtssnelheid van DDR4 is 2133~3200 MT/s. DDR4 voegt vier nieuwe Bank Groups-technologie toe. Elke bankgroep heeft de eigenschap van bediening met één hand. DDR4 kan 4 gegevens binnen een klokcyclus verwerken, dus de efficiëntie van DDR4 is uiteraard beter dan die van DDR3. DDR4 voegt ook enkele functies toe, zoals DBI (Data Bus Inversion), CRC (Cyclic Redundancy Check) en CA-pariteit. Ze kunnen de signaalintegriteit van DDR4-geheugen verbeteren en de stabiliteit van gegevensoverdracht/toegang verbeteren.

het geheugen herken je door de pin bezetting, het aantal goudcontacten op de modules bij elkaar opgeteld en de plaats van de uitsparing om hem in zijn houder te klikken.
TIP:
Tel hoeveel contacten je op 1cm hebt en vermenigvuldig dit met het aantal cm aan voor een zijde goudcontacten. Vermenigvuldig dit dan X 2 voor beiden zeiden en je hebt ongeveer het aantal pinnen.
Bijvoorbeeld:
8 pinnen per cm en 11.5 cm goud contacten = 92 contacten X 2 voor beiden zijden is 184 pinnnen / of goudvingers dus een DDR ( 1) module
10 pinnen per cm en 12 cm goud contacten = 120 X 2 voor beiden zijden is 240 pinnnen / of goudvingers dus een DDR ( 2 OF 3 ) module
Geheugen voor SDRAM: Dit is al zo oud dat ik zelfs niet meer weet hoe het allemaal genoemd werd en komt heden ten dagen niet meer voor ook SDRAM zal je niet veel meer aan treffen en begint het dus bij DDR geheugen.
SDRAM: Dit geheugen heeft 168 pins
DDR1 of gewoon DDR: 184 Pins circa 2.5 Volt
DDR2: 240 Pins circa 1.8 Volt ( Heeft op een andere plaats de uitsparing dan DDR 3 )
DDR3: 240 Pins circa 1.5 Volt ( Heeft op een andere plaats de uitsparing dan DDR 2 )
DDR4: 288 pins circa 1.2 Volt
DDR5: 288 Pins Circa 1 Volt
DDR6: ???

Een overzicht afbeelding:
Afb. DDR 1-3.png
Afbeelding

Het verschil tussen de modules:

Afb. Verschil DDR1 – DDR3.png
Afbeelding
De hoogte van de module is niet van toepassing en ligt aan de grootte van de gebruikte geheugen chips. Alleen de uitsparing en het aantal goudvingers bepaalt het type geheugen.

Hopelijk weet je nu welke geheugen module je in de hand hebt.
Ga jij je geheugen verwisselen haal dan eerst je pc van de stroom of verwijder de batterij in een laptop aard je zelf zodat je NIET STATISCH geladen bent en raak nooit de goudcontacten aan bij het plaatsen of opbergen van de module.

Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
De-Witte
Has thanked: 225 times
Been thanked: 279 times

Re: ( Intern ) Geheugen

Bericht door De-Witte »

DDR4 Versus DDR5:

DDR4: 288 pins circa 1.2 Volt ( Heeft op een andere plaats de uitsparing dan DDR5 )
DDR5: 288 Pins circa 1 Volt ( Heeft op een andere plaats de uitsparing dan DDR4 )

Afbeelding

grof gezegd is DDR 4 is tot en met 3200 MHz en DDR5 vanaf 3200 MHz snelheid.

DDR5 kan tot en met 512GB per module bevatten en DDR4 maar 64GB.
Het staat vaak duidelijk aangegeven op de module als het DDR3 - 4 - of DDR5 geheugen betreft en welke snelheid dit heeft.

De snelheid van je geheugen is mede afhankelijk van de processor. Een moederbord kan bijvoorbeeld DDR3 1866 MHz geheugen ondersteunen maar als de processor maar een maximale geheugenbus heeft van 1333 MHz zal het ook op deze snelheid werken en niet op de 1866 MHz.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware Nieuws, Tips & Trucks”