Scherm probleem

Heeft u een meer algemene vraag of weet u niet waar u uw vraag moet stellen, dan kan dat hier.
De-Witte
Has thanked: 223 times
Been thanked: 279 times

Re: Scherm probleem

Bericht door De-Witte »

Lennie Schild schreef: 24 sep 2024, 22:35 Resolutie staat goed.

Verversings frequentie stond op 60 hz mijn tv heeft 50 hz dus deze op 50, gezet.
En bleef werken.
TOT ik op toepassen drukte. Nu totaal geen beeld meer. Diverse keren opgestart en geen beeld niks.

Aanpassen voor tv optie heb ik niet.

(Leuk al deze oplossingen maar het probleem is nu veel erger dan eerst)

Heb nu geen idee meer hoe ik de 60 hz weer terug moet krijgen.
Ik schreef dat je de verversings frequentie van jouw tv moest instellen of die 50 60 100 of 144 Hz is weet ik niet dat moet jij weten. Als je tv 50 Hz is moet de instelling ook 50 Hz zijn en niet 60 Hz waar die op stond. Maar ik vermoed dat jouw tv dus 60 Hz is en niet 50 Hz waar jij hem nu opgezet hebt waardoor je helemaal geen beeld meer hebt.

Ik probeer je alleen maar te helpen.

Met het opnieuw installeren van Ubuntu dan wel Windows wat wel werkte zou je probleem opgelost moeten zijn. Dan maar geen Zorin OS verder weet ik het helaas ook niet. Dit zijn de instellingen die je kan doen in Zorin OS en dat is het.
Suc6

Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Quote:
(Leuk al deze oplossingen maar het probleem is nu veel erger dan eerst)
Quote.

Lennie ik begrijp je frustratie maar of je gaat gewoon terug naar wat wel werkte of je probeert de oplossing die aangeboden worden om Zorin OS aan het werk te krijgen op jouw TV.

Je mag er van uitgaan dat ik nooit zomaar iets roep maar een weloverwogen beslissing neem in de te volgen werkwijze om jouw probleem op te lossen en deze aan jou geef. Dat dit niet werkt in jouw geval is helaas pech, dit risico ga jij aan op het moment dat je om hulp vraagt op een Forum welk Forum dan ook omdat hier hobbyisten, professionals en jan met de korte achternaam jou probeert te helpen met jouw probleem iets wat voor iemand die niet over jouw hardware beschikt niet gemakkelijk is.

Bij deze wens ik je nogmaals suc6 met het installeren van het Standaard Windows 10 OS voor deze computer.

Bij deze wil ik ook nog opmerken dat je eerst dient af te vragen:

Wat heb ik te besteden, Wat wil ik gaan doen, Kan ik dit überhaupt ervoor krijgen.

Als jij op voorhand met Linux wil gaan werken koop dan ook een computer die 100% compatible is met Linux en niet eerst de computer en dan eens ff gaan kijken of Linux erop werkt.

Dit voorkomt een hoop teleurstelling en irritaties.

Je had uiteindelijk een computer die wel goed werkte met Windows 10 en zelfs ook met Ubuntu en hebt zelf de beslissing genomen om Linux Mint en ook nog eens Zorin OS te proberen waardoor de problemen begonnen te ontstaan, schuif dat dan niet af op personen die je proberen te helpen met jouw probleem maar verwijt alleen je zelf, jij was degene die deze beslissingen heeft genomen, ik ben degene die je de hand reikt en probeert te helpen. Luk het dan is dat voor ons beiden fantastisch, lukt het niet dan is dat ook voor ons beiden een tegenslag aangezien ik jouw wil helpen en niet in slechter vaarwater wil brengen.
Bedenk dat ook ik maar een mens ben, en mensen maken fouten net zoals jij toen je de beslissing nam om een werkend systeem te vervangen met een niet werkend OS.
Fijne dag en ondanks alles toch heel veel succes gewenst met je oplossing van jouw probleem.
Gr Gerard.
Lennie Schild
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Bericht door Lennie Schild »

de PC aangesloten op andere tv en hij doet het weer. Gelijk de DP kabel geprobeerd maar helaas.
Ook weer terug gezet naar 60 Hz.
(het is wel vaag allebei de tv's zijn 50 Hz maarja maakt niet uit)

De reactie was niet naar U gericht, meer naar mijzelf.
Ik ben erg blij met uw hulp.

In dit draadje:
https://community.frame.work/t/external ... port/25405

hebben ze het over “DisplayPort Expansion Card” update.
Ik ga mij daar is in verdiepen.

Nogmaals ben erg blij met uw hulp!!

MVG Leonard
HP EliteDesk 800 G4 mini
CPU: I5-8500 6-core
RAM: 16GB
SSD: 500GB
Ubuntu 22.04.5 LTS Wayland
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Lennie Schild schreef: 25 sep 2024, 15:54 de PC aangesloten op andere tv en hij doet het weer. Gelijk de DP kabel geprobeerd maar helaas.
Ook weer terug gezet naar 60 Hz.
(het is wel vaag allebei de tv's zijn 50 Hz maarja maakt niet uit)

De reactie was niet naar U gericht, meer naar mijzelf.
Ik ben erg blij met uw hulp.

In dit draadje:
https://community.frame.work/t/external ... port/25405

hebben ze het over “DisplayPort Expansion Card” update.
Ik ga mij daar is in verdiepen.

Nogmaals ben erg blij met uw hulp!!

MVG Leonard
:goebezig: :thanks:

Update nu ik tijd heb even een uitgebreidere reactie.

Gelukkig werkt hij weer. Niet dat ik er bang voor was maar als je alleen nog maar je tv had dan was dat een probleem wat alleen met een goede vriend of buur opgelost kon worden namelijk zoals je het nu zelf al opgelost hebt met een 2de tv of monitor.

Helaas voor jou geeft dit type videokaart nogal wat problemen op Linux dit zal je waarschijnlijk ook wel al gelezen hebben. Menigeen die een laptop heeft met deze Intel HD Graphics 630 komt in de problemen zodra men een 2de scherm wil aansluiten.
Precies zoals ook jij ondervonden hebt, waar een HDMI / DisplayPort monitor perfect werkt en je TV problemen geeft.

Helaas ben ik aan het einde van mijn Latijn en kan je alleen maar adviseren een monitor aan te schaffen voor deze pc als je van Zorin OS 17.2 gebruik wil blijven maken ervan ofschoon je nu precies de zelfde drivers / kernel gebruikt dan met Ubuntu 24.04 waarop je ook geen problemen ondervond. Blijkbaar zit er toch in Zorin OS iets anders geconfigureerd waardoor jij een probleem blijft houden.
De enige raad die ik je kan geven is probeer nog 1 keer op het Zorin OS Forum https://forum.zorin.com/ of ze je daar verder kunnen helpen maar ik vrees van niet gezien de gemelde problemen met deze video kaart.
:succes: Gerard.
Lennie Schild

Ook een update van mijn kant.

Ik heb de DisplayPort werkend gekregen.

En werkt erg goed.
Zelfs zo goed dat de pc weer opnieuw opstart als ik afsluit :-)
Dat heb ik nu voorkomen door een aan/uit schakelaar er tussen te zetten.

Dus nu alles werkend.
En blij.
Nog bedankt voor de hulp.
HP EliteDesk 800 G4 mini
stegiman
Has thanked: 15 times
Been thanked: 241 times

Bericht door stegiman »

Zelfs zo goed dat de pc weer opnieuw opstart als ik afsluit
Kijken in de bios (UEFI) of Wake-On-LAN of Remote Wake Up aan staat en dat uit zetten.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Lennie Schild schreef: 27 sep 2024, 19:05 Ook een update van mijn kant.

En werkt erg goed.

Dus nu alles werkend.
En blij.
Wellicht is het interessant om te vernemen hoe je de Display Port aan het werk heb gekregen zodat iedereen die dit leest ook deze handelingen kan verrichten om deze werkend te krijgen.

Buiten de door @stegiman vermelde mogelijkheden in het BIOS kan het ook een aangesloten USB apparaat zijn dat je computer opnieuw doet opstarten wat door de volgende USB gerelateerde BIOS instellingen ( indien voorhanden ) te wijzigen de computer weer definitief zal doen afsluiten.
USB S4/S5 Power van UIT naar AAN.
Wake on USB van S5 van AAN naar UIT.
USB S4/S5 Power van AAN terug naar UIT

Ook kan het een ACPI power setting zijn die je computer wakker houd welke je door op ACPI [Off] te zetten uit zet.

Indien het dan nog niet opgelost is kan je nog ff checken op de HP website of je de laatste BIOS versie hebt en deze eventueel updaten.

Maar wees gewaarschuwd dat je eerst zeker weet hoe je dit moet doen, voor al er je dit doet anders kan je met een niet meer werkende computer achter blijven als het fout gaat!!!
Mijn advies is altijd: Update een BIOS pas als niks meer helpt en niet eerder en alleen als de update vermelding van de nieuwe BIOS ook daadwerkelijk een oplossing voor jou probleem bevat wat je in de omschrijving van een BIOS update terug kan lezen.

:succes:
Lennie Schild

Ik ga de Bios nog even nakijken.

De-Witte schreef: 28 sep 2024, 10:03
Lennie Schild schreef: 27 sep 2024, 19:05 Ook een update van mijn kant.

En werkt erg goed.

Dus nu alles werkend.
En blij.
Wellicht is het interessant om te vernemen hoe je de Display Port aan het werk heb gekregen zodat iedereen die dit leest ook deze handelingen kan verrichten om deze werkend te krijgen.
De DisplayPort werkend gekregen door de DP kabel in HDMI 1 (van tv)
En de HDMI kabel in HDMI 2 (van tv) te doen.
Pc opstarten en HDMI 1 (DP kabel) geen beeld en HDMI 2 (hdmi kabel) wel beeld.

Heb de kabels laten zitten, en de pc aangelaten (HDMI 2) en zitten gaan googlen.
Totdat ik iets later opeens donker beeld had. Ik huh

Toen geswitcht naar HDMI 1 de DP kabel en beeld.
HP EliteDesk 800 G4 mini
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Om een Linux Systeem direct af te sluiten zou de toets combinatie Ctrl + Alt + K moeten werken (dit heb ik zelf nog niet getest)

Ook kan je elk systeem netjes afsluiten door de power/start knop 4 seconden ingedrukt te houden.
wat ik wel al zelf vaker gebruikt heb.
stegiman
Has thanked: 15 times
Been thanked: 241 times

Bericht door stegiman »

Ook kan je elk systeem netjes afsluiten door de power/start knop 4 seconden ingedrukt te houden.
????
Dat is niet goed hoor.
Zoiets is het allerlaatste methode.
Waarom niet gewoon de herstart knop en dat blijft toch wel de meest veiligste manier omdat je op die manier niet geforceerd afsluit.

Zelf moet ik dat uiterst zelden doen.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

stegiman schreef: 29 sep 2024, 07:10
????
Dat is niet goed hoor.
Zoiets is het allerlaatste methode.
Waarom niet gewoon de herstart knop en dat blijft toch wel de meest veiligste manier omdat je op die manier niet geforceerd afsluit.

Zelf moet ik dat uiterst zelden doen.
Ik hussel weer eens wat door elkaar, sorry.

1)@stegiman bedankt voor het meelezen want je hebt 100% gelijk erin dat het 4 seconden indrukken van de power button slecht is voor jouw pc.
Net zoals een aan uit knop die Lennie gebruikt.

2) Mijn gedrag van de powerknop staat ingesteld op het systeem afsluiten. (vandaar die verwarring).

3) En ja hoor ik heb vaker de 4 seconden gebruikt omdat een systeem helemaal vast gelopen was als reparateur van computers zijnde.
Dit is echter alleen dan aan te raden en niet om een systeem af te sluiten. ;)
Dit werkt altijd alleen is het niet netjes zoals door mij vermeld maar abrupt.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Update met betrekking tot afsluiten van het systeem:

Het gedrag van de aan - uit knop bepaal je in Start - Instellingen - Energie - Pauze stand en Uitschakelen.
Afb. Gedrag aan - uit knop.png
Gedrag aan - uit knop.png
Gedrag aan - uit knop.png (62.25 KiB) 311 keer bekeken
Ook bestaat het Commando shutdown om het systeem uit te schakelen met de terminal als Sudo user.

Op ionos.com wordt het shutdown commando uitgelegd in het Engels en bij deze de vertaling van Google door mij geplaatst.

Het origineel:
https://www.ionos.com/digitalguide/serv ... n-command/

De vertaling:
De essentiële Linux-afsluitopdrachten
Bij het afsluiten of herstarten van Linux via de terminal is het commando “shutdown” essentieel. Je kunt er een optie aan toevoegen gevolgd door een tijdsaanduiding en een bericht. De syntaxis van de Linux-afsluitopdracht is als volgt:

shutdown [OPTIE] [TIJD] [BERICHT]
Er is ten minste één alternatief voor elke hier genoemde opdracht die hetzelfde resultaat oplevert.

Standaardopdracht voor het afsluiten van Linux
shutdown -h
Linux wordt binnen een minuut afgesloten. De “-h” optie staat expliciet voor het afsluiten of uitschakelen van een systeem. Meestal kunt u dezelfde resultaten verkrijgen door alleen de opdracht shutdown in te voeren.

shutdown
Standaardopdracht voor het opnieuw opstarten van Linux
shutdown -r
Linux wordt binnen een minuut opnieuw opgestart. De optie “-r” staat voor opnieuw opstarten of opnieuw opstarten.

Commando voor het onmiddellijk afsluiten van Linux
shutdown -h 0
Linux wordt onmiddellijk afgesloten. In dit geval wordt het afsluitcommando gevolgd door de optie “-h” en de tijdsaanduiding “0”, wat onmiddellijk betekent. Het volgende is een andere veel voorkomende opdracht om Linux onmiddellijk af te sluiten:

nu afsluiten
Commando voor het onmiddellijk herstarten van Linux
shutdown -r 0
Linux wordt onmiddellijk opnieuw opgestart. In dit geval wordt het afsluitcommando gevolgd door de optie “-r” en de tijdsaanduiding “0”, wat onmiddellijk betekent. Het volgende is een veelgebruikte opdracht om Linux onmiddellijk opnieuw op te starten:
shutdown -r now
Het standaard Linux-afsluitcommando met de vertraging van één minuut is vooral handig voor oplossingen voor meerdere gebruikers (dat wil zeggen wanneer meerdere gebruikers toegang hebben tot een Linux-computer of -server). In deze situatie kan de netwerkbeheerder een waarschuwingsbericht instellen als muurbericht om gebruikers te informeren dat het systeem binnenkort wordt afgesloten of opnieuw wordt opgestart. Als Linux slechts op één computer wordt gebruikt, zijn de commando's voor het onmiddellijk afsluiten of onmiddellijk herstarten van Linux meestal net zo eenvoudig.

Tip
U kunt op Linux alleen afsluitopdrachten gebruiken als u over de benodigde beheerdersrechten beschikt. Op sommige Linux-systemen kun je dit omzeilen door simpelweg de opdracht “sudo” toe te voegen vóór de Linux shutdown-opdracht in kwestie (bijvoorbeeld “sudo shutdown now” of “sudo shutdown -r 0”).

Het plannen van het afsluiten of opnieuw opstarten van Linux
U kunt ook eenvoudig het afsluiten of opnieuw opstarten van Linux plannen na een bepaalde periode of op een bepaald tijdstip. Om dit te doen, moet je het aantal minuten of de tijd na het overeenkomstige Linux-afsluitcommando toevoegen, zoals weergegeven in de onderstaande voorbeelden:

Commando voor het afsluiten van Linux na 20 minuten
shutdown -u 20
Linux wordt 20 minuten nadat de opdracht is ingevoerd afgesloten. De volgende opdracht wordt soms vaker gebruikt en levert hetzelfde resultaat op:

shutdown +20
Commando voor het herstarten van Linux na 20 minuten
shutdown -r 20
Linux zal 20 minuten nadat de opdracht is ingevoerd opnieuw opstarten. U kunt bij deze opdracht ook het plusteken gebruiken.

shutdown -r +20
Commando voor het afsluiten van Linux om 17.30 uur
shutdown -u 17:30
De tijdspecificatie is gebaseerd op het 24-uursformaat in Linux volgens de syntaxis (uu:mm). In dit voorbeeld wordt Linux om 17.30 uur afgesloten. (dat wil zeggen 17:30). Nogmaals, u kunt de optie “-h” weglaten, wat staat voor het afsluiten of uitschakelen van een systeem:

shutdown 17.30 uur
Commando voor het herstarten van Linux om 17.30 uur
shutdown -r 17:30
Linux zal om 17.30 uur opnieuw opstarten. (dat wil zeggen 17:30). In dit geval kan de optie “-r”, wat staat voor “reboot”, uiteraard niet worden weggelaten – anders zou Linux worden afgesloten zonder opnieuw op te starten.

Linux afsluiten – extra opdrachten
Naast de eerder genoemde Linux-afsluitopdrachten zijn er nog een aantal andere opdrachten en opties voor het stoppen, afsluiten en opnieuw opstarten van Linux-besturingssystemen. Deze kunnen doorgaans ook worden gecombineerd met opdrachten voor geplande Linux-uitschakelingen.

Opmerking
Er is een verschil tussen ‘een systeem stoppen’ en ‘een systeem uitschakelen’. Wanneer u hem stopt, worden alle processors (CPU's) gestopt, maar wanneer u hem uitschakelt, wordt hij ook afgesloten van de hoofdstroomvoorziening. Over het algemeen wordt onder de term 'uitschakelen' het stoppen en uitschakelen van een systeem verstaan.

Commando voor het uitschakelen van Linux
shutdown -P
Dit commando geeft expliciet aan dat het systeem wordt uitgeschakeld en dat de hoofdstroomvoorziening wordt afgesloten.

Commando voor het instellen van een prikbordbericht
shutdown 'SCHRIJF HIER UW MUURBERICHT'
Een muurbericht is informatie die wordt weergegeven op het scherm van gebruikers van het besturingssysteem. Een beheerder kan bijvoorbeeld een prikbordbericht gebruiken om gebruikers te informeren dat het systeem wordt afgesloten.

Commando voor het annuleren van geplande afsluitingen of herstarts
shutdown -c
Met deze opdracht kunt u een geplande afsluiting of herstart annuleren. Hiervoor is vereist dat het proces nog niet is gestart.

Met eenvoudige opdrachten in de Linux-terminal kunt u uw besturingssysteem stoppen, afsluiten en opnieuw opstarten. Als alternatief voor het rechtstreeks invoeren van Linux-afsluitopdrachten kunt u met behulp van software een grafische gebruikersinterface installeren, zoals de programma-afsluiting die vooral geschikt is voor de Linux-distributie Ubuntu.

Opmerking
Alle essentiële commando's die je nodig hebt om een ​​Linux-besturingssysteem via een terminal te besturen, vind je in ons artikel “Een overzicht van de belangrijkste Linux-commando’s”.

Voor jullie opgezocht en vertaald met Google door De-Witte ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”