Wat moet ik hier doen?

Heeft u hulp nodig met de software en/of instellingen? Aarzel niet en stel uw vragen hier.
Plaats reactie
dendeze
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Wat moet ik hier doen?

Bericht door dendeze »

Ik krijg dit bericht

U gebruikt een niet-X11 venstersysteem (bijvoorbeeld Wayland) dat momenteel niet wordt ondersteund door SimpleScreenRecorder. Sommige functies zullen waarschijnlijk niet correct werken. Om dit op te lossen moet u uitloggen, een X11/Xorg sessie selecteren vanaf het loginscherm, en daarna terug inloggen.

En nog iets, als ik in facebook geluid wil horen moet ik naar de geluidsinstellingen en verzetten naar HDMI maar volgende keer moet ik dat weer opnieuw doen, het blijft niet staan.

De-Witte
Has thanked: 170 times
Been thanked: 203 times

Re: Wat moet ik hier doen?

Bericht door De-Witte »

dendeze schreef: 14 jun 2024, 21:06 Ik krijg dit bericht

U gebruikt een niet-X11 venstersysteem (bijvoorbeeld Wayland) dat momenteel niet wordt ondersteund door SimpleScreenRecorder. Sommige functies zullen waarschijnlijk niet correct werken. Om dit op te lossen moet u uitloggen, een X11/Xorg sessie selecteren vanaf het loginscherm, en daarna terug inloggen.

En nog iets, als ik in facebook geluid wil horen moet ik naar de geluidsinstellingen en verzetten naar HDMI maar volgende keer moet ik dat weer opnieuw doen, het blijft niet staan.
Bij de eerste vraag, of je gebruik de standaard screen recorder van Zorin OS of je klik op het settings icoontje naast je naam op het inlog scherm en kiest dan voor de X11/Xorg grafische schil.

Bij je tweede vraag, ik had dit probleem ook met mijn USB geluidskaart echter na een update (weet helaas niet meer welke ) en herstart bleef het wel correct staan. Nu werkt ze gewoon correct op 5.1 Dolby surround sound ook als ik deze test met een klik op elke speaker.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
dendeze

Bericht door dendeze »

Wat updates gedaan nu even afwachten voor het geluid.

Waar het inlogscherm staat kan ik niet vinden voor die x11 kan ik niet vinden waar dat staat. :roll:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

dendeze schreef: 16 jun 2024, 12:58 Wat updates gedaan nu even afwachten voor het geluid.

Waar het inlogscherm staat kan ik niet vinden voor die x11 kan ik niet vinden waar dat staat. :roll:
Kijk hier eens:https://zorin-nl-forum.nl/viewtopic.php?t=1444
Daar staat het instellings icoontje waar je op moet klikken om X11 te kiezen.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

dendeze schreef: 16 jun 2024, 12:58 Wat updates gedaan nu even afwachten voor het geluid.

Hier dus:
Afbeelding

Voor het geluid kan je ook de visuele geluid instellingen installeren.
Open het terminal venster met Ctrl+Alt+T en neem onderstaande tekst over:

sudo apt install pavucontrol

Deze vind je dan terug onder Start - Geluid & Video - PulseAudio - Volume regeling.
En is uitgebreider dan de standaard Zorin OS insteling.
Afbeelding
Als je de instelling niet ziet moet je het scherm kader uitvergroten.

Suc6 Gerard.
dendeze

Bericht door dendeze »

Pavucontrol is gelukt.
cinnamon geïnstalleerd maar als ik die start krijg ik altijd cinnamon is zojuist vastgelopen.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

dendeze schreef: 18 jun 2024, 13:34 Pavucontrol is gelukt.
cinnamon geïnstalleerd maar als ik die start krijg ik altijd cinnamon is zojuist vastgelopen.
Waar staat dat je Cinnamon moest installeren, je hoeft alleen maar op het instellings icoontje te klikken ( zoals omschreven in Cinnamon ) en te kiezen voor Xorg desktop ipv de Wayland.
dendeze

Bericht door dendeze »

Ik dacht dat ik cinnamon moest installeren en daarmee moest werken, Nu terug verwijderd, maar ik kan nog steeds niet vinden hoe ik dat x11 moet instellen.
Ook iconen op het bureaublad daar kon je in zorin 16 bij eigenschappen een ander pictogram kiezen maar hier bij 17.1 gaat dat niet. :oops:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

dendeze schreef: 25 jun 2024, 11:40 Ik dacht dat ik cinnamon moest installeren en daarmee moest werken, Nu terug verwijderd, maar ik kan nog steeds niet vinden hoe ik dat x11 moet instellen.
Ook iconen op het bureaublad daar kon je in zorin 16 bij eigenschappen een ander pictogram kiezen maar hier bij 17.1 gaat dat niet. :oops:
Kijk circa 3 posten naar boven op de geplaatste afbeelding van mijn aanmeldscherm.

Klik op je naam bij het aanmelden - klik op het instellings pictogram - kies Zorin in Xorg uitvoeren.

Heb jij automatisch aanmelden aanstaan dan verschijnt inderdaad het keuze menu NIET omdat je PC automatisch doorstart.
Dit moet je dan weer in Start - instellingen veranderen naar aanmelden met een wachtwoord.
Suc6 Gerard.
dendeze

Bericht door dendeze »

Eindelijk die x11 gelukt, ik begreep het eerst echt niet, maar nu ik het weet is het simpel natuurlijk. Hartelijk dank daarvoor.
Maar ook met die pavucontrol blijft die niet op HDMI staan maar gaat telkens weer terug naar analoog.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

dendeze schreef: 30 jun 2024, 14:37 Eindelijk die x11 gelukt, ik begreep het eerst echt niet, maar nu ik het weet is het simpel natuurlijk. Hartelijk dank daarvoor.
Maar ook met die pavucontrol blijft die niet op HDMI staan maar gaat telkens weer terug naar analoog.
https://forums.linuxmint.com/download/f ... &mode=view
Op bovenstaande afbeelding staat dat je in de configuratie tab van pavu Control de voor jou juiste HDMI uitgang moet kiezen (stereo, 5.1 of 7.1) ipv de standaard analoog audio.
Anders zal je jouw audio configuratie file moeten bewerken waar je voor HDMI moet kiezen alleen heb ik geen idee waar deze in Linux staat.
Een andere mogelijkheid is misschien om de audio kaart in je bios op disabled te zetten zodat alleen de HDMI audio overblijft als standaard apparaat.
Verder heb ik helaas ook geen idee hoe je dit anders zou kunnen oplossen.
Maar Google is je vriend bij het opsporen van oplossingen of het originele Zorin OS forum natuurlijk waar de nerds op Zorin OS gebied zitten.
Anyhow suc6 ermee.
dendeze

Bericht door dendeze »

Top man, toch gelukt nu. :bravo:
Plaats reactie

Terug naar “Software en configuratie”