De Muis het Toetsenbord, Gamepad of Joystick configureren in Linuxv1
Inhoud:
Inleiding:
Logitech G502 Hero muis:
Afb. 01 Logitech G502 Hero.png
Gebruikers handleiding Piper:
Piper Resoluties:
Afb. 02 Piper.png
Piper Knoppen:
Afb. 03 Piper.png
Piper Profielen en Led’s:
Afb. 04 Piper.png
De Action Game Muis:
Afb. 05 Een Action Game Muis.png
Gebruikers handleiding Input Remapper:
Input Remapper:
Afb. 06 Input Remapper.png
Inleiding:
Wil jij net zoals ik met bijv. van een Logitech G502 Hero muis de knop toepassingen wijzigen in Linux dan is er maar een programma om dit te verwezenlijken en dat is Piper.
Speciaal deze muis heb ik gekozen en aangeschaft omdat ze 100% Compatibel is met Piper.
Tip: Via AliExpress is ze het goedkoopst te verkrijgen.
Voor andere muizen met extra knoppen werkt Input Remapper het beste.
Logitech G502 Hero muis:
Afb. 01 Logitech G502 Hero.png
Een degelijke Logitech muis met vele toepassingen en extra gewichten om ze te verzwaren.
Ergonomisch gevormd en met ruim voldoende knoppen met 5 profielen om ze te configureren voor elk spel of zoals ik voor DTP ( Desk Top Publishing ) toepassingen, het “gooi en smijt werk” met typen en tekenen.
Met name het Kopiëren en Plakken is dan iets wat ik heel veel gebruik en heb dan ook de knoppen Volgende en Vorige gewijzigd zowel in Windows met de te downloaden Logitech software en in Zorin 17 pro met Piper.
Installeer jij Piper vanuit de software winkel dan zal deze een foutmelding genereren over het ontbreken van RATBAGD aangezien de software winkel alleen maar Piper ( de GUI ) installeert en niet Ratbagd ( de onderliggende hardware interface).
Daarom gebruik ik hier het terminalvenster te openen met Ctrl+Alt+T en het commando:
sudo apt install piper [Enter]
Om via de terminal Piper te installeren samen met Ratbagd.
De muis heeft zijn eigen geheugen en de mogelijkheid om 5 profielen op te slaan waarmee je met een knopdruk kan bladeren door deze profielen.
De Muis configureren in Linux met Piper:
Piper Resoluties:
Afb. 02 Piper.png
Resolutie: De gevoeligheid van de muis kan naar wens ingesteld worden en de knoppen om deze te verstellen.
Piper Knoppen:
Afb. 03 Piper.png
Knoppen: De gemaakte toepassing voor de knoppen zoals door mij ingesteld voor Profiel 1.
Piper Profielen en Led’s:
Afb. 04 Piper.png
Duidelijk zichtbaar de 5 profielen 0 t/m 4. Tevens de instellingen van de ingebouwde Led’s welke in dit voorbeeld beiden op pulserend staan.
Zorin 17 opgestart en het werkt In Pinta, Tekenen, Inkscape en zelfs in de Zorin bestand browser dus even het bestand selecteren en vervolgens klik en klik om te kopiëren en te plakken.
Van de teken programma’s lijkt Kolour Paint het meest op Windows Paint en voelt eigenlijk al direct vertrouwd maar ik ga me zeker ook eens in Pinta, Gimp, Krita en Inkscape verdiepen en proberen deze programma’s onder de knie te krijgen.
Voor de minder gefortuneerde spelers heeft de Action of AliExpress ook een game muis in de aanbieding met extra knoppen en gewichten.
De Action Game Muis:
Afb. 05 Een Action Game Muis.png
De Muis het Toetsenbord, Gamepad of Joystick configureren met Input Remapper.
Om een van deze aan het werk te krijgen, of om andere toepassingen aan de knoppen toe te kennen in Linux raad ik je Input Remapper aan.
De Muis het Toetsenbord, Gamepad of Joystick configureren in Linux met Input Remapper.
Input Remapper:
Afb. 06 Input Remapper.png
Input Remapper is te installeren via de software winkel.
Klik boven in bij Device: Op je Muis het Toetsenbord, Gamepad of Joystick om deze te configureren in Linux met Input Remapper.
Preset: Nieuwe Preset
Rename: Copy-Paste (Dient alleen als naam voor de preset kopiëren plakken)
Autolood op aan. (schuifje naar rechts bewegen.)
Klik op New Entry:
Klik op Change Key en druk de muisknop voor Copy in.
Onder het open tekstvak type nu Control_L+C ( type letterlijk Control_L+C in het tekstvak om Copy te gebruiken ).
Klik op New Entry:
Klik op Change Key en druk de muisknop voor Paste in.
Onder het open tekstvak type nu Control_L+V ( type letterlijk Control_L+V in het tekstvak om Paste te gebruiken ).
Klik op Apply en sluit het programma af.
Voilà je kunt nu Kopiëren en plakken met een Action muisje van circa €8,00
De handleiding in pdf formaat:
Voor U geschreven door Gerard Nouwen.