Linux Mint 22 met codenaam "Wilma" zal gebaseerd zijn op Ubuntu 24.04 LTS

Hier kunt u informatie vinden over Linux Mint
Plaats reactie
Abraham54
Has thanked: 9 times
Been thanked: 164 times

Bericht door Abraham54 »

De Cinnamon editie van Linux Mint 22 zal een nieuwe Nemo Actions Organizer bevatten waarmee je je Nemo acties in menu's en submenu's kunt organiseren.

Door Marius Nestor
Publicatie van 9TO5LINUX

Linux Mint leider Clement Lefebvre onthulde vandaag de codenaam van de volgende grote release van de populaire, op Ubuntu gebaseerde Linux Mint distributie, Linux Mint 22 "Wilma", samen met een van de attracties.

Linux Mint 22 "Wilma" zal waarschijnlijk in juni of juli 2024 worden uitgebracht en zal gebaseerd zijn op Canonical's aankomende en langdurig ondersteunde Ubuntu 24.04 LTS (Noble Numbat) besturingssysteemreeks, die in april 2024 wordt verwacht.

Dit betekent dat Linux Mint 22 zal worden aangedreven door Ubuntu 24.04 LTS' Linux 6.8 kernel en het zou moeten worden geleverd met een nieuwe grote release van de Cinnamon desktop omgeving die een nieuwe Nemo Actions Organizer zal bevatten waarmee je je Nemo acties in menu's en submenu's kunt organiseren.

"Deze tool zal geneste submenu's, menupictogrammen, scheidingstekens en drag-and-drop ondersteunen," zei Clement Lefebvre in de maandelijkse nieuwsbrief van januari 2024. "Je zult ook acties kunnen hernoemen en hun pictogram kunnen overschrijven."

Linux Mint leider Clement Lefebvre onthulde vandaag de codenaam van de volgende grote release van de populaire, op Ubuntu gebaseerde Linux Mint distributie, Linux Mint 22 "Wilma", samen met een van de attracties.

Linux Mint 22 "Wilma" zal waarschijnlijk in juni of juli 2024 worden uitgebracht en zal gebaseerd zijn op Canonical's aankomende en langdurig ondersteunde Ubuntu 24.04 LTS (Noble Numbat) besturingssysteemreeks, die in april 2024 wordt verwacht.

Dit betekent dat Linux Mint 22 zal worden aangedreven door Ubuntu 24.04 LTS' Linux 6.8 kernel en het zou moeten worden geleverd met een nieuwe grote release van de Cinnamon desktop omgeving, die een nieuwe Nemo Actions Organizer zal bevatten waarmee je je Nemo acties in menu's en submenu's kunt organiseren.

"Deze tool zal geneste submenu's, menupictogrammen, scheidingstekens en drag-and-drop ondersteunen," zei Clement Lefebvre in
de maandelijkse nieuwsbrief van januari 2024. "Je zult ook in staat zijn om acties te hernoemen en hun pictogram te overschrijven."

Hoewel de huidige release, Linux Mint 21.3 "Virginia", de laatste release gebaseerd op Ubuntu 22.04 LTS (Jammy Jellyfish), werd geleverd met een experimentele Wayland-sessie, ziet het er niet naar uit dat Linux Mint 22 de Xorg-sessie standaard zal vervangen door de Wayland-sessie.

Clement Lefebvre verklaarde in oktober 2023 dat de Wayland-sessie in Linux Mint ergens in 2026 volledig klaar zou moeten zijn als onderdeel van de Linux Mint 23-serie. Hoogstwaarschijnlijk zal Linux Mint 22 een stabielere Wayland-sessie bieden, maar deze zal niet standaard ingeschakeld zijn volgens de Linux Mint-leider.

In feite lijkt het erop dat de Wayland sessie in de Linux Mint 21.3 release mogelijk de Xorg sessie kan beïnvloeden en specifieke problemen kan veroorzaken, dus het Linux Mint team herinnert gebruikers er nogmaals aan dat Wayland ondersteuning in Linux Mint 21.3 in een experimentele staat is en het wordt aanbevolen om uw systemen opnieuw op te starten, wanneer u wisselt tussen de Xorg en Wayland sessies.

Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
De-Witte
Has thanked: 225 times
Been thanked: 312 times

Re: Linux Mint 22 met codenaam "Wilma" zal gebaseerd zijn op Ubuntu 24.04 LTS

Bericht door De-Witte »

Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Pipe Wire audio interface van het nieuwe Linux Mint. Het uiterlijk zal gezien je vorige post met video van de aankondiging ervan niet extreem veranderen. Nemo had bij mij al een streepje voor op Nautilus dus ook deze vernieuwde versie heeft sws. Mijn interesse.
Kortom deze ga ik zeker weer bekijken.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen :roll:
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Inmiddels de Beta versie gedownload en zodra ik wat meer tijd heb ga ik deze dame naar eens aan de tand voelen.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Wilmaaaaa..... Zo riep Fred Flinstone zijn vrouw altijd valt mij gelijk te binnen als ik aan Linux mint 22 codenaam Wilma denk.

Het installeren gaat als vanouds ofschoon het installatie menu wel ietwat gemoderniseerd is en hier en daar een kleine aanpassing heeft die je amper ziet:
Afbeelding

Nemo heeft versienummer 6.2.3. terwijl mijn eigen pc's 5.2.4 hebben maar ook hier geld dat er slechts subtiele wijzigingen zijn gemaakt t.o.v. van de oudere versie, een ander lettertype, kleurtje e.t.c.:
Afbeelding

Dit zelfde geldt voor de Software Winkel:
Afbeelding

En eigenlijk voor de gehele versie het heeft dus onderhuids flink wat wijzigen gekregen maar aan het uiterlijk zie je dit niet af, de Cinnamon desktop is nog steeds hetzelfde zoals we van Linux mint gewend zijn.
En dat zegt het wel zo een beetje, niet zo vernieuwend als bv Zorin 17 is t.o.v. versie 16. En eigenlijk is dat best wel fijn want zo blijft het vertrouwde uiterlijk behouden en krijgen we geen rare fratsen zoals de wijzigingen van Windows 10 naar 11 bijvoorbeeld.
Mint blijft Mint zoals je gewend bent.
Abraham54
Has thanked: 9 times
Been thanked: 164 times

Bericht door Abraham54 »

En heb je al gemerkt dat Pipe Wire Audio beter klinkt?

Ikzelf had al in Mint 21 Pipe Wire geïnstalleerd en geactiveerd.
Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Abraham54 schreef: 16 jul 2024, 17:08 En heb je al gemerkt dat Pipe Wire Audio beter klinkt?

Ikzelf had al in Mint 21 Pipe Wire geïnstalleerd en geactiveerd.
Pipe Wire had gelijk de juiste instelling te pakken ( 5.1 dolby surround ) en het geluid klinkt ( in zoverre ik het kan beoordelen als zeer slecht horende ) helder en zuiver.
Omdat het gebaseerd is op Ubuntu 24.04 is het met name onderhuids weer helemaal up-to-date maar qua uiterlijk is het nog steeds Linux Mint Cinnamon zoals we gewend zijn en merk je eigenlijk niet dat je de nieuwste versie draait. Ik heb zelf ( nog ) geen idee wat ze met de vernieuwing van Nemo Actions Organizer bedoelen welke deze bevat en waarmee je je Nemo acties in menu's en submenu's kunt organiseren. Maar ik heb dan ook nog niet uitgebreid met Linux mint 22 gewerkt en het alleen in Virtual Box geïnstalleerd en vluchtig bekeken, de eerste indruk zeg maar en die bevalt nog steeds goed. Ga ik het in dual boot installeren? Nee dat ga ik niet doen, omdat ik so wie so geen dual boot meer wil hebben en mij met Zorin 17.1 Pro als enige ( Linux ) OS al voldoende op mijn nek gehaald heb als ex Windows man, en Linux beginneling. Zodra ik wat meer tijd heb ga ik zeker wat dieper graven in Linux Mint 22 aangezien bij mij persoonlijk de tweestrijd ging om Zorin 17 en Linux Mint maar omdat Zorin 17 ( Pro ) wat eerder was en er wel heel ( Windows 7 ( mooi ) ) uitziet is het uiteindelijk Zorin 17 geworden.
Dus wordt vervolgt.....
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Pipe Wire Audio:

Het Dolby surround 5.1 geluid aan zich werkt prima, maar als je de Luidsprekers wil testen zit er toch nog een bug in: het testgeluid wordt heeeel laaaaaaangzaaaam afgespeeld. f r o n t l e f t, of r e a r r i g h t :D
De-Witte

Bericht door De-Witte »

Haha :idee: het geluid is geen PIPE WIRE maar Alsa of Pulse afhankelijk van de instelling in Virtual Box aangezien ik Linux Mint 22 Wilma hiermee uitvoer en dus niet daadwerkelijk geïnstalleerd heb.

Vandaag nog maar es efkes geneusd en het blijft een fantastisch snel werkend OS zelfs met slechts 8 van mijn 20 logische processors en 8 GB toegewezen geheugen.

Nu heb ik Nemo van voor na achter en links naar rechts bekeken en kan eigenlijk geen noemenswaardige verschillen ontdekken ofschoon het versie nummer wel degelijk hoger is.

Of Pipe Wire beter is weet ik dus ook al niet omdat ik met VB werk en werken doet het zelfs in deze virtual box, je ziet in de instellingen dat Mint Pipe Wire gebruikt maar dat wordt dus niet rechtstreeks doorgegeven aan Virtual Box omdat deze hun eigen Audio en Video drivers gebruiken om beeld en geluid weer te geven.

Eigenlijk is, ofschoon het onderhuids veel moderner geworden is, maar een typische Cinnamon ( saaie ) boel.
Waardoor mijn mening over Wilma kort maar krachtig is als jij ze hebt mag je ze houden, ik heb genoeg aan Toos mijn eigen vrouw.
Wat meer dan een lichte make-up en een ietwat vlotter moderner uiterlijk had ik toch liever gezien maar wellicht is het juist daarom nog steeds zo snel ( met de juiste hardware ) of zou het dan toch de op 24.04 gebaseerde Ubuntu versie zijn waardoor ze nog steeds super werkt..... Als jij het weet hoor ik het graag.
Ben jij een tweaker ( het aanpassen van je OS ) dan kan je Mint ( en Zorin of ieder ander OS natuurlijk ook ) wel degelijk vlotter en stylish maken met de diverse beschikbare thema's en icon packs.
Het motortje werkt in ieder geval snel genoeg en niet iedereen houd van rood dus pas je het uiterlijk gewoon aan naar de kleur die jij leuk vind.

Ik houd het echter bij Zorin, wat vind jij ervan???
Plaats reactie

Terug naar “Linux Mint”