Mijn eerste zelfbouw computer
- Zorinhendrik
- Has thanked: 571 times
- Been thanked: 341 times
Re: Mijn eerste zelfbouw computer
Ik heb dit moederbord inclusief alle hardware van die kast gratis aangeboden in te koop of te ruilen.
Wie het wil mag het echt gratis hebben.
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
Stel je vraag heel eenvoudig en wij zoeken het uit. Uw computer is belangrijk!
- De-Witte
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 279 times
Ik neem deze graag van je over Hendrik natuurlijk tegen betaling van de verzendkosten en of een extra vergoeding.Zorinhendrik schreef: ↑17 sep 2024, 11:07 Ik heb dit moederbord inclusief alle hardware van die kast gratis aangeboden in te koop of te ruilen.
Let wel Hendrik jij verkoopt de huid van het varken al, nog voor het gevild is.
De CMos 2032 batterij heb je sowieso nog nodig omdat deze op het Chinese moederbord niet aanwezig is.
Als ik alles wist hoefde ik het hier niet te vragen
- De-Witte
Na veel zoek werk eindelijk eens de geoptimaliseerde BIOS instellingen voor onze Chinese X79 CPU / Moederbord gevonden dus bij deze hier zijn ze.
Gelukkig krijg je de meeste instellingen al met je eerste start-up van het moederbord maar eerst gaan we naar het tabblad Boot in het BIOS en zetten Quietboot en Fastboot op Disabled.
Daarna gaan we naar het tabblad Securirty - Secureboot en zetten dit ook op Disabled.
Geoptimaliseerde BIOS Instellingen voor een X79 Server CPU / Moederbord.
Advanced – CPU Configuration – Hyper threading – Enabled
Advanced – CPU Configuration – Active Processor Cores - All
Advanced – CPU Configuration – Adjacent Cache Line – Enabled
Advanced – CPU Configuration – DCU Streamer - Enabled
Advanced – CPU Configuration – Intel Virtualization Technology – Enabled
Advanced – Power management Configuration - Power Technology – Custome
Advanced – Power management Configuration - Turbo Mode – Enabled
Advanced – Power management Configuration - CPU C3 Report – Disabled
Advanced – Power management Configuration - CPU C6 Report – Enabled
Advanced – Power management Configuration - Energy Performance – Balanced Performance
Chipset – North Bridge – IOH Configuration – Intel VT Directed I/O Configuration – Intel VT/d – Enabled
Chipset – North Bridge – IOH Configuration – Intel VT Directed I/O Configuration – Coherency Support – Enabled
Chipset – North Bridge – IOH Configuration – Intel VT Directed I/O Configuration – ATS Support – Enabled
Chipset – North Bridge – Memory Configuration – Memory Mode - Independent
Chipset – North Bridge – Memory Configuration – DDR Speed – Auto of de werkelijke snelheid van je geheugen
Chipset – North Bridge – Memory Configuration – Patrol Scrub – Enabled
Chipset – North Bridge – QPI Configuration - QPI Link 1 – Disabled
Chipset – North Bridge – QPI Configuration - QPI Link Frequency Select – Auto
Chipset – South Bridge – USB Configuration – Onboard USB Controllers – Enabled of All
Chipset – South Bridge – USB Configuration - EHCI Controler 1, 2 en verder - Enabled
Gelukkig krijg je de meeste instellingen al met je eerste start-up van het moederbord maar eerst gaan we naar het tabblad Boot in het BIOS en zetten Quietboot en Fastboot op Disabled.
Daarna gaan we naar het tabblad Securirty - Secureboot en zetten dit ook op Disabled.
Geoptimaliseerde BIOS Instellingen voor een X79 Server CPU / Moederbord.
Advanced – CPU Configuration – Hyper threading – Enabled
Advanced – CPU Configuration – Active Processor Cores - All
Advanced – CPU Configuration – Adjacent Cache Line – Enabled
Advanced – CPU Configuration – DCU Streamer - Enabled
Advanced – CPU Configuration – Intel Virtualization Technology – Enabled
Advanced – Power management Configuration - Power Technology – Custome
Advanced – Power management Configuration - Turbo Mode – Enabled
Advanced – Power management Configuration - CPU C3 Report – Disabled
Advanced – Power management Configuration - CPU C6 Report – Enabled
Advanced – Power management Configuration - Energy Performance – Balanced Performance
Chipset – North Bridge – IOH Configuration – Intel VT Directed I/O Configuration – Intel VT/d – Enabled
Chipset – North Bridge – IOH Configuration – Intel VT Directed I/O Configuration – Coherency Support – Enabled
Chipset – North Bridge – IOH Configuration – Intel VT Directed I/O Configuration – ATS Support – Enabled
Chipset – North Bridge – Memory Configuration – Memory Mode - Independent
Chipset – North Bridge – Memory Configuration – DDR Speed – Auto of de werkelijke snelheid van je geheugen
Chipset – North Bridge – Memory Configuration – Patrol Scrub – Enabled
Chipset – North Bridge – QPI Configuration - QPI Link 1 – Disabled
Chipset – North Bridge – QPI Configuration - QPI Link Frequency Select – Auto
Chipset – South Bridge – USB Configuration – Onboard USB Controllers – Enabled of All
Chipset – South Bridge – USB Configuration - EHCI Controler 1, 2 en verder - Enabled
- De-Witte
De snelheid van de PCIe Lane wordt mede bepaalt door de Generatie ( Gen 1, 2, 3, 4, 5, 6 ).De-Witte schreef: ↑17 sep 2024, 09:03Dit is inderdaad ook al oud maar voor Linux nog steeds mooi spul Hendrik met een upgrade processor de x3470 of een i7 880 van AliExpress voor circa € 10,- ook weer op zijn maximale prestaties en een stukje sneller.
Bij een x3470 kan je zelfs 32 GB aan geheugen van 1333MHz en bij een i7 880 max. 16 GB 1333MHz geheugen bij prikken.
Je Asus Moederbord is van A kwaliteit met heel veel aansluit mogelijkheden de grootste beperking is het aan tal PCIe lanes bij een x3470 van 16 stuks wat net voldoende is voor een videokaart.
Nu met de E5 2690v2 krijg je er 40 en nu ik het er toch over heb.
PCIe lanes zijn de snelwegen van de uitbreiding kaarten ( Videokaart USB 3.0 en je SATA 6x kaart en ook de 1TB NVMe ) welke rechtstreeks met de processor verbonden zijn en met deze 40 lanes heb jij ook alle uitbreidingen tegelijkertijd verbonden met je processor.
Het is een optelsom 16 voor de videokaart, 4 voor de SATA uitbreidingskaart, 4 voor de 1TB NVME en nog 1 voor een eventuele extra USB 3.0 uitbreidingskaart.waarmee je op 25 komt dus nog 15 lanes over hebt. Maar helaas ook geen verdere aansluit mogelijkheden meer dan had je wederom een Full ATX moederbord moeten hebben met meer PCIe uitbreidings sloten.
Deze tabel verschaft je alle info in een duidelijk overzicht.
Af. PCIe Snelheids tabel.png
Full Duplex = 2 richtingen verkeer naar en van de CPU.
Half Duplex = 1 richting of van de CPU dan wel Naar de CPU.
Een snellere videokaart van gen 4 op en gen 2 moederbord geplaatst werk wel omdat deze backwards compatible ( iets wat nieuwer is werkt ook nog op oudere hardware ) zijn maar natuurlijk wel op de Gen 2 snelheid en niet de Gen 4.
Snelheid is en blijft relatief omdat: Wat de ene snel vind vind de ander nog steeds niet snel genoeg.
Maar je gaat van 4 naar 10 Cores of CPU Kernen op gelijktijdig 3000 MHz - 3300 MHz maximaal in turbo mode.
Van een Gen 2 moederbord naar een Gen 3 moederbord zie de snelheden hierboven.
Van 16 GB DDR3 1333 MHz geheugen naar 64 GB DDR3 1600MHz geheugen.
Van een Radeon 7850 2 GB naar een RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC - Videokaart.
Van een maximale lees en schrijf snelheid op de SATA 6 GB aansluiting van circa 500 MB/sec. naar een wopping circa 3500 MB/sec. op de 1 TB NVMe harde schijf.
Waarbij de NVMe en je Videokaart future proof zijn omdat ze op Gen 4 KUNNEN werken op een Gen 4,5 of 6 moederbord.
Dit alles bij elkaar opgeteld geeft je wel degelijk een snelle PC die juist ingesteld ( BIOS ) precies aan jouw verwachtingen zal voldoen het werken ( Workstation ) met grote video bestanden en alle aansluitingen die daar voor nodig zijn.
Een systeem is net zo sterk ( of snel ) als de zwakste schakel koop jij een Gen 3 moederbord en Gen 2 spullen werken deze ook maar op Gen 2 snelheid, koop je Gen 4 spullen of sneller dan werken ze Max. op Gen 3 ( de Snelheid van je Moederbord ). Een razend snelle PC met een trage internet verbinding zal je nooit een snelle surf ervaring bieden net zoals een zeer snelle internet verbinding met een trage pc dat niet kan.
Met andere woorden ik kijk altijd bij het samen stellen wat het beste bij elkaar past en de beste koop bied.
Zo was een Gen 3 x 4 NVMe op het moment van uitzoeken duurder dan een Gen 4. De voorraad bepaalt de prijs en als er geen of weinig Gen 3 NVMe's verkrijgbaar zijn stijgt hun prijs automatisch.
De Gen 4 Videokaart welke Hendrik zelf gekozen heeft is ook maar € 50,- duurder dan de Gen 3 videokaart wat ik voor hem uitgezocht heb. Ofschoon deze Videokaart dus maar op Gen 3 gaat werken is de Processor ervan en het gemonteerde geheugen wel sneller en laatste ook het dubbele van 6 GB naar 12 GB.
Dit alles bij elkaar is wat ik onder snel versta, het configureren van spullen die bij elkaar passen.
- Zorinhendrik
De Blu-ray DVD rom/schrijver is aangekomen.
Misschien moet ik ook eens kijken naar nieuwe sata kabels
Je bent niet alleen, er zijn meerdere voor jou geweest en er zullen nog anderen na jou komen.
- De-Witte
Dat is waarschijnlijk niet nodig als je de door mij vermelde PCIe 4x to SATA met circa 30 cm kabels gekocht hebt want daar zitten ze al erbij.Zorinhendrik schreef: ↑18 sep 2024, 07:57 De Blu-ray DVD rom/schrijver is aangekomen.
Heb je alleen de kaart gekocht dan zal je inderdaad nog voor elk onderdeel het beste een nieuwe kabel kopen op de juiste lengte wat je met een rolmaat ongeveer kan nameten in de kast.
- Zorinhendrik
Ja deze heb ik gekocht, maar volgens de website nog niet verzonden.De-Witte schreef: ↑18 sep 2024, 08:34Dat is waarschijnlijk niet nodig als je de door mij vermelde PCIe 4x to SATA met circa 30 cm kabels gekocht hebt want daar zitten ze al erbij.Zorinhendrik schreef: ↑18 sep 2024, 07:57 De Blu-ray DVD rom/schrijver is aangekomen.
Heb je alleen de kaart gekocht dan zal je inderdaad nog voor elk onderdeel het beste een nieuwe kabel kopen op de juiste lengte wat je met een rolmaat ongeveer kan nameten in de kast.
- De-Witte
Ik geef eerlijk toe dat je een punt begint te krijgen @stegiman met Linux en data opslag.
Met Windows elk jaar een grotere HDD aangeschaft en steeds weer was hij te klein.
Nu heb ik hier een HDD rekje met 5 schijven die gewoon overbodig beginnen te worden want software heb ik nog maar amper gedownload en als het al een download was dan meestal maar enkele MB.
De ingebouwde software winkel ( snoepwinkeltje ) is en blijft een grote uitkomst voor Linux.
Wil je echter Blu Ray films gaan bewerken die je zelf gekocht hebt of moet je veel data ( tijdelijk ) opslaan dan is een Blu Ray brander een must have met 50 GB per schijfje wat helaas voor Windows 10 en 11 ook alweer te weinig is vandaag de dag want dat zit al snel rond de 80GB volledig geïnstalleerd.
Trouwens Zorin OS Pro kan er ook wat van 122GB maar dat is niet eerlijk want ruim 80 GB is mijn map met Videos die in de Home dir. staat en met 42GB dus inderdaad een middengewicht. Dan is Linux Mint met 24 GB een lichtgewicht.
- Zorinhendrik
Ik zal voornamelijk Blu-ray films bekijken op groot scherm daarmee.
En sommige data heb ik liever op dvd geschreven dan op usb-stick
- De-Witte
Het punt dat jij Windows 10 en Magix software welke je speciaal hebt aangeschaft om video te bewerken wilt gaan gebruiken op je nieuwe pc.
1) veel mensen weten niet dat Windows 10 gaat ophouden met updates in ik meen okt. 2025.
2) Ook nadat ze stoppen met updates blijft Windows 10 gewoon werken en zolang jij hem alleen maar voor Magix videobewerking blijft gebruiken zie ik totaal geen probleem. Zeker met een Anti virus erop.
3) Nu ga ik ff vloeken: Heb je al geprobeerd of Magix software op Zorin OS linux werkt? Met Wine, Bottels of Play On Linux???
Moest er ff uit
Zo nee dan is dat natuurlijk ook jammer.
4) Last but not least Linux heeft verschillende heel goede video en audio software waar in ieder geval de oude versies ( die ik had ) van Magix niet aan kunnen tippen.
Ja ja ik weet het Hendrik rustig maar .... Jij hebt deze speciaal gekocht juist omdat JIJ er zo goed mee kon werken en wat je kent werkt altijd beter dan helemaal opnieuw beginnen met iets anders ( dit klinkt mij bekend in de oren)
Gelukkig voor jouw ben je nog net in time met Windows 10 en een goed gratis backup programma hiervoor vind ik Aomei Backupper.
Waardoor je ook ver in de toekomst over een compleet bijgewerkt Windows 10 systeem kan beschikken.
De werking van Aomei Backupper had ik uitgelegd op Linux cafe - Handleidingen Zorin OS installeren, eerst een back-up maken van je complete hardeschijf. Waardoor ook jij nog jaren kan genieten van een goed werkende Windows 10 PC vooral zonder die elle lange vervelende updates elke maand.
Gr Gerard.
1) veel mensen weten niet dat Windows 10 gaat ophouden met updates in ik meen okt. 2025.
2) Ook nadat ze stoppen met updates blijft Windows 10 gewoon werken en zolang jij hem alleen maar voor Magix videobewerking blijft gebruiken zie ik totaal geen probleem. Zeker met een Anti virus erop.
3) Nu ga ik ff vloeken: Heb je al geprobeerd of Magix software op Zorin OS linux werkt? Met Wine, Bottels of Play On Linux???
Moest er ff uit
Zo nee dan is dat natuurlijk ook jammer.
4) Last but not least Linux heeft verschillende heel goede video en audio software waar in ieder geval de oude versies ( die ik had ) van Magix niet aan kunnen tippen.
Ja ja ik weet het Hendrik rustig maar .... Jij hebt deze speciaal gekocht juist omdat JIJ er zo goed mee kon werken en wat je kent werkt altijd beter dan helemaal opnieuw beginnen met iets anders ( dit klinkt mij bekend in de oren)
Gelukkig voor jouw ben je nog net in time met Windows 10 en een goed gratis backup programma hiervoor vind ik Aomei Backupper.
Waardoor je ook ver in de toekomst over een compleet bijgewerkt Windows 10 systeem kan beschikken.
De werking van Aomei Backupper had ik uitgelegd op Linux cafe - Handleidingen Zorin OS installeren, eerst een back-up maken van je complete hardeschijf. Waardoor ook jij nog jaren kan genieten van een goed werkende Windows 10 PC vooral zonder die elle lange vervelende updates elke maand.
Gr Gerard.
- Zorinhendrik
Dank u @De-Witte , je moet ook weten dat Magix je toelaat muziek te maken in midi met synthesizers, micro en andere muziek instrumenten.
Ik wil dus een hele studio bouwen met Magix software
Ik wil dus een hele studio bouwen met Magix software